WCAG.nl

WCAG 2.1 onderzoek

Volledig onderzoek website van de website Het Kennisportfolio van Rijksorganisatie voor Ontwikkeling, Digitalisering en Innovatie (ODI).

  • Mine Temurhan, Rijksorganisatie voor Ontwikkeling, Digitalisering en Innovatie (ODI)
  • Niek Derksen, WCAG.nl
  • 27 september 2024
  • WCAG 2.1 AA
  • Onderzoek

Downloads

Inhoudsopgave

Uitvoering

WCAG.nl is een onderzoeks- en adviesbureau gespecialiseerd in digitale toegankelijkheid. Wij voeren toegankelijkheidsonderzoek uit en bieden advies om websites en documenten optimaal toegankelijk te maken voor alle gebruikers.

WCAG.nl

Samenvatting

Dit onderzoeksrapport beschrijft in welke mate de website Het Kennisportfolio (https://kennisportfolio.staging.rijksapplicaties.nl/) van Rijksorganisatie voor Ontwikkeling, Digitalisering en Innovatie (ODI) voldoet aan WCAG 2.1 AA. Dit onderzoek is uitgevoerd volgens de evaluatiemethode WCAG-EM. Het onderzoek is afgerond op 27 september 2024.

Uit het onderzoek is gebleken dat nog niet volledig wordt voldaan aan WCAG 2.1 AA. Op dit moment voldoet de website aan 30 van de 50 succescriteria. De website is over het algemeen van matige kwaliteit.

Veel onderdelen van de website zijn goed toegankelijk:

  • tekst wordt betekenisvol in de code opgemaakt;
  • content heeft een logische leesvolgorde;
  • herhalende blokken met content kunnen worden overgeslagen;
  • indicator van de toetsenbordfocus is goed zichtbaar;
  • taal is goed ingesteld.

Maar er zijn er ook verbeterpunten gevonden:

  • niet-tekstuele content heeft nog niet overal goede tekstalternatieven;
  • tekst heeft nog niet overal genoeg contrast;
  • content kan nog niet goed worden herschaald;
  • niet-tekstuele content heeft nog niet overal genoeg contrast;
  • functionaliteit is nog niet goed te bedienen met het toetsenbord;
  • herhalende blokken met content kunnen nog niet goed worden overgeslagen;
  • pagina’s hebben nog niet allemaal een goede paginatitel.

Op de website wordt gebruik gemaakt van een Microsoft Power BI-module op de pagina Datavisualisaties. In het onderzoek heb ik al een aantal problemen genoteerd maar er zijn waarschijnlijk nog meer verbeteringen nodig. Omdat het te lang duurt om alles helemaal te bekijken, heb ik me gericht op de belangrijkste problemen.

Zie de uitgebreide rapportage voor een overzicht van alle bevindingen. In de rapportage worden slechts voorbeelden gegeven van aangetroffen problemen.

Omdat het onderzoek uit een steekproef bestaat, kan het zijn dat een probleem niet gesignaleerd wordt. Het kan dan bij een volgend onderzoek anders worden beoordeeld. De steekproef is representatief voor alle content op het getoetste domein, inclusief eventueel genoemde deel-, sub- en andere domeinen die in de scope van dit onderzoek vallen. Het onderzoek is een momentopname. Bij het doorvoeren van verbeteringen kunnen nieuwe toegankelijkheidsproblemen ontstaan.

Gegevens

Uitgebreide rapportage

Overzicht

In dit rapport rapporteren we over 50 van de 50 succescriteria van een volledig onderzoek website WCAG 2.1 AA. Bekijk hier de resultaten van het onderzoek.

  1. 20 voldoendes
  2. 20 onvoldoendes
  3. 10 niet van toepassing
  4. 0 niet getoetst

Principe 1. Waarneembaar

Richtlijn 1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content

Niveau A

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

  • Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft deze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)

  • Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)

  • Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.

  • Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.

  • CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.

  • Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 1.1.1 Niet-tekstuele content
Algemeen
  1. #2Op de website staat een pijl-naar-boven-icoon. Deze afbeelding wordt ook gebruikt als link (scroll-naar-top). De afbeelding is geplaatst met CSS en heeft geen tekstalternatief. De link heeft hierdoor geen linktekst.

Beginpagina
  1. #1Op de pagina staan 2 zoekvelden. Bij deze zoekvelden staan een gum-icoon en een vergrootslag-icoon. Deze afbeeldingen worden ook gebruikt als knop. Deze afbeeldingen hebben geen tekstalternatief (door aria-label=""). De knoppen hebben hierdoor geen label.

  2. #3Op de pagina staan 2 "Zoekhulp"-knoppen. Deze bedieningselementen triggeren een dialoogvenster. In dit dialoogvenster staan een afbeelding met een zoekveld en een afbeelding met een filters-knop. Deze afbeeldingen dragen informatie over maar worden verborgen voor schermlezers (door alt=""). De afbeelding heeft geen tekstalternatief.

  3. #8Op de pagina staan verschillende maatschappelijke vragen in de content. Bij iedere vraag staat een voortgangsbalk. Deze niet-tekstuele content heeft geen tekstalternatief.

Contact
  1. #29Op de pagina staat een schakel-icoon achter de link "Kennisitem indienen". Deze afbeelding wordt ook gebruikt als link. De afbeelding is geplaatst met CSS en heeft geen tekstalternatief. De link heeft hierdoor geen linktekst.

  2. #30Op de pagina staan 5 externe-website-iconen. Deze afbeeldingen worden ook gebruikt als link. De afbeeldingen zijn geplaatst met CSS en hebben geen tekstalternatief. De links hebben hierdoor geen linktekst.

Zelf bijdragen
  1. #51Op de pagina staat een schakel-icoon achter de link "Contactformulier". Deze afbeelding wordt ook gebruikt als link. De afbeelding is geplaatst met CSS en heeft geen tekstalternatief. De link heeft hierdoor geen linktekst.

Datavisualisaties
  1. #92Op de pagina staat een <iframe>-element met een visualisatie. Afbeeldingen in dit <iframe>-element hebben geen passend tekstalternatief. Bijvoorbeeld:

    • Op de eerste pagina staat link "Donut". Onder deze link staat een afbeelding. Deze afbeelding is ook een knop. Het tekstalternatief is "Bladwijzer . Klik hier om de koppeling te volgen". Dit tekstalternatief beschrijft niet goed wat het resultaat van de actie is en wat er op de afbeelding te zien is.
    • Op de pagina's "Donut", "Treemap" en "Tabel" staat een zoekveld. Naast dit zoekveld staat een vergrootglas-icoon. Deze afbeelding is ook een knop. De afbeelding is geplaatst met een <svg>-element. Het <svg>-element heeft geen tekstalternatief. De knop heeft hierdoor geen label.
    • Op de pagina's "Donut", "Treemap" en "Tabel" staat een een pijl-icoon. Deze afbeelding is ook een knop. Het tekstalternatief is "Onderzoeken . Als u details wilt weergeven voor Details kennisitem, selecteert u één gegevenspunt van Kennistitel of Kennistitel". Dit tekstalternatief beschrijft niet goed wat het resultaat van de actie is en wat er op de afbeelding te zien is.
Maatschappelijke vragen
  1. #68Op de pagina staat een zoekveld. Bij dit zoekveld staan een gum-icoon en een vergrootslag-icoon. Deze afbeeldingen worden ook gebruikt als knop. Deze afbeeldingen hebben geen tekstalternatief (door aria-label=""). De knoppen hebben hierdoor geen label.

  2. #69Op de pagina staat een "Zoekhulp"-knop. Dit bedieningselement triggert een dialoogvenster. In dit dialoogvenster staan een afbeelding met een zoekveld en een afbeelding met een filters-knop. Deze afbeeldingen dragen informatie over maar worden verborgen voor schermlezers (door alt=""). De afbeelding heeft geen tekstalternatief.

Waag Futurelab
  1. #84Op de pagina staan 3 iconen in het onderdeel "Contactinformatie". Deze iconen dragen informatie over. Ze worden gebruikt om informatie te labellen. De afbeeldingen zijn geplaatst met CSS en hebben geen tekstalternatief.

Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen...
  1. #80Op de pagina staat een voortgangsbalk in de sidebar. Deze niet-tekstuele content heeft geen tekstalternatief.

Richtlijn 1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Niveau A

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld

  • Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.

  • Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.

Resultaat:

Niet van toepassing

1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Niveau A

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Niveau A

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Niveau AA

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Niveau AA

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Richtlijn 1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties

Niveau A

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 1.3.1 Info en relaties
Datavisualisaties
  1. #91Op de pagina staat een <iframe>-element met een visualisatie. Informatie, structuur, of relaties in dit <iframe>-element die worden overgebracht door presentatie kunnen hier niet goed door software bepaald worden en zijn niet beschikbaar in tekst. Bijvoorbeeld:

    • Op de eerste pagina staat tekst "Datavisualisaties". Deze tekst ziet er uit als een kop en heeft de functie van een kop, maar wordt in de code niet opgemaakt als kop.
    • Onder de tekst "Datavisualisaties" staat een tekst met een opsomming. Deze tekst ziet er uit als een lijst en heeft de functie van een lijst (opsomming), maar wordt in de code niet opgemaakt als lijst.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Niveau A

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Algemeen
  1. #23Op de website staat een pijl-naar-boven-icoon. Deze afbeelding wordt ook gebruikt als link (scroll-naar-top). Dit is een ankerlink. De leesvolgorde van een schermlezer gaat niet mee als deze ankerlink wordt gebruikt.

Beginpagina
  1. #6Op de pagina staan 2 "Filters"-knoppen. Dit bedieningselement triggert een dialoogvenster. Als dit dialoogvenster wordt geopend, dan wordt de leesvolgorde van een schermlezer halverwege de content in het dialoogvenster geplaatst. (Op het selectievakje "Idee" in het onderdeel "Status".) De leesvolgorde is hierdoor niet juist.

  2. #10Op de pagina staan 2 "Zoekhulp"-knoppen. Dit bedieningselement triggert een dialoogvenster. Als dit dialoogvenster wordt geopend, dan gaat de leesvolgorde van een schermlezer niet mee in het dialoogvenster. De leesvolgorde is hierdoor niet juist.

Datavisualisaties
  1. #93Op de pagina staat een <iframe>-element met een visualisatie. De leesvolgorde van een schermlezer in dit <iframe>-element lijkt volledig willekeurig. Bijvoorbeeld op de eerste pagina: Hier gaat de volgorde van de knop Treemap, naar de knop Donut, naar de tekst "Datavisualisatie.

Maatschappelijke vragen
  1. #70Op de pagina staan een"Filters"-knop en een "Zoekhulp"-knop". Deze bedieningselementen triggeren een dialoogvenster. Als deze dialoogvensters worden geopend, dan gaat de leesvolgorde van een schermlezer niet mee in het dialoogvenster. De leesvolgorde is hierdoor niet juist.

1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Niveau A

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

1.3.4 Weergavestand

Niveau AA

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

1.3.5 Identificeer het doel van de input

Niveau AA

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer

  • Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en

  • De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Contact
  1. #31Op de pagina staat een formulier. In dit formulier staan invoervelden zoals "Achternaam" en "E-mailadres". Het doel van de input van deze invoervelden komt voor in de lijst met inputdoelen maar deze invoervelden hebben geen autocomplete-attribuut.

Zelf bijdragen
  1. #52Op de pagina staat een formulier. In dit formulier staan invoervelden zoals "Achternaam" en "E-mailadres". Het doel van de input van deze invoervelden komt voor in de lijst met inputdoelen maar deze invoervelden hebben geen autocomplete-attribuut.

Richtlijn 1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur

Niveau A

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

1.4.2 Geluidsbediening

Niveau A

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

1.4.3 Contrast (minimum)

Niveau AA

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen

  • Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;

  • Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.

  • Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 1.4.3 Contrast (minimum)
Algemeen
  1. #4Op de website staat op veel plekken witte tekst op een oranje achtergrond, en andersom. Bijvoorbeeld in de navigatie. Deze tekst heeft niet genoeg contrast.

    • Contrastverhouding van 3,2:1 gemeten (#FFFFFF op #E17000).
    • Contrastverhouding bij hover (bedieningselement) van 2,7:1 gemeten (#FFFFFF op #DE8A40).
  2. #11Op de website staat op veel plekken witte tekst op een blauwe achtergrond. Bijvoorbeeld op de beginpagina in de "Cybersecurity"-knop. Deze tekst heeft niet genoeg contrast.

    • Contrastverhouding bij hover (bedieningselement) van 3:1 gemeten (#FFFFFF op #409CD5).
  3. #12Op de website staat op veel plekken witte tekst op een groene achtergrond. Bijvoorbeeld op de beginpagina in de "Informatiehuishouding"-knop. Deze tekst heeft niet genoeg contrast.

    • Contrastverhouding bij hover (bedieningselement) van 3:1 gemeten (#FFFFFF op #6AA549).
Beginpagina
  1. #14Op de pagina staat de tekst "562 kennisitems gevonden". Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,7:1 gemeten (#FFFFFF op #DE8A40).

Niet gevonden
  1. #26Op de pagina staat een "Home"-link in de navigatie. Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,2:1 gemeten (#E17000 op #DE8A40).

Contact
  1. #32Op de pagina staat de link "Kennisitem indienen". Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,7:1 gemeten (#E17000 op #FBEAD9).

  2. #36Op de pagina staat een groot invoerveld bij "Beschrijving". In dit invoerveld staat een placeholder-tekst. Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,8:1 gemeten (#999999 op #FFFFFF).

Zelf bijdragen
  1. #53Op de pagina staat de link "Contactformulier". Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,7:1 gemeten (#E17000 op #FBEAD9).

Maatschappelijke vragen
  1. #71Op de pagina staan de teksten "Elk kennisitem is gekoppeld aan een ..." en "41 maatschappelijke vragen gevonden". Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,7:1 gemeten (#FFFFFF op #DE8A40).

Waag Futurelab
  1. #85Op de pagina staat de link "waag.org" in het onderdeel "Contactinformatie". Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,7:1 gemeten (#E17000 op #FBEAD9).

1.4.4 Herschalen van tekst

Niveau AA

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 1.4.4 Herschalen van tekst
Algemeen
  1. #15Op de website staat een logo in de header. Deze afbeelding is ook een link. Na het herschalen verdwijnt dit bedieningselement.

Beginpagina
  1. #16Op de pagina staat een "Informatiehuishouding"-knop. Na het herschalen loopt deze content uit het kader. De tekst is niet meer goed te lezen.

  2. #17Op de pagina staan verschillende maatschappelijke vragen in de content. Bij deze vragen staan een aantal metagegevens. Na het herschalen loopt deze content uit het kader. De tekst is niet meer goed te lezen.

Maatschappelijke vragen
  1. #72Op de pagina staan verschillende maatschappelijke vragen in de content. Na het herschalen loopt deze content uit het kader. De tekst heeft niet meer genoeg contrast. De tekst is niet meer goed te lezen.

Waag Futurelab
  1. #97Op de pagina staan 2 maatschappelijke vragen in het onderdeel "Waag Futurelab".. Bij deze vragen staan een aantal metagegevens. Na het herschalen loopt deze content uit het kader. De tekst is niet meer goed te lezen.

    Let op: Dit komt eigenlijk ook voor zonder herschalen.

Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen...
  1. #81Op de pagina staan een aantal metagegevens. Na het herschalen loopt deze content uit het kader. De tekst is niet meer goed te lezen.

1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Niveau AA

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen

  • Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;

  • Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.

Resultaat:

Voldoende

1.4.10 Reflow

Niveau AA

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor

  • Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;

  • Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels;

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 1.4.10 Reflow
Algemeen
  1. #18Op de website staat een logo in de header. Deze afbeelding is ook een link. Na het herschalen verdwijnt dit bedieningselement.

Beginpagina
  1. #19Op de pagina staat de tekst "Het Kennisportfolio" in de hero. Na het herschalen loopt deze content uit beeld. Hierdoor verschijnt een extra scrollrichting (horizontaal).

Datavisualisaties
  1. #95Op de pagina staat een <iframe>-element met een visualisatie. In dit element kan worden herschaald met de aangeboden functionaliteit. Na het herschalen verschijnt een extra scrollrichting (horizontaal).

Maatschappelijke vragen
  1. #73Op de pagina staan verschillende maatschappelijke vragen in de content. Na het herschalen loopt deze content (deels) uit het kader. De tekst heeft niet meer genoeg contrast. De tekst is niet meer goed te lezen.

1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Niveau AA

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren

  • Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;

  • Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Algemeen
  1. #13Op de website staat op veel plekken witte iconen op een oranje achtergrond. Bijvoorbeeld gum-icoon en een vergrootslag-icoon bij de zoekvelden op de beginpagina. Deze bedieningselementen hebben bij hover niet genoeg contrast. Contrastverhouding bij hover van 2,7:1 gemeten (#FFFFFF op #DE8A40).

Beginpagina
  1. #37Op de pagina staan 2 zoekvelden. Deze formulierelementen hebben niet genoeg contrast.

    • Contrastverhouding van 1,6:1 gemeten (#CCCCCC op #FFFFFF) (in de hero).
    • Contrastverhouding van 2,7:1 gemeten (#FFFFFF op #DE8A40) (in de content).
  2. #38Op de pagina staan 2 "Filters"-knoppen. Dit bedieningselement triggert een dialoogvenster. In dit dialoogvenster staan selectievakjes. Deze bedieningselementen hebben niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,6:1 gemeten (#CCCCCC op #FFFFFF).

Contact
  1. #33Op de pagina staat een formulier. In dit formulier staan invoervelden. Deze bedieningselementen hebben niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,1:1 gemeten (#FFFFFF op #F3F3F3).

  2. #34Op de pagina staat een formulier. In dit formulier staan 3 keuzerondjes en een selectievakje. Deze bedieningselementen hebben niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,4:1 gemeten (#CCCCCC op #F3F3F3).

  3. #35Op de pagina staat een formulier. Bij het niet, onjuist of onvolledig invullen van dit formulier verschijnen foutmeldingen. Deze foutmeldingen hebben een sluiten-knop. Dit bedieningselement heeft niet genoeg contrast.

    • Contrastverhouding van 2,4:1 gemeten (#E78A2C op #FFF4DC (benadering)).
    • Contrastverhouding bij hover van 1,7:1 gemeten (#F0B26E op #FFF4DC (benadering)).
  4. #46Op de pagina staat een formulier. Bij het onjuist of onvolledig invullen van het invoerveld "E-mailadres" verschijnt een foutmelding. Deze foutmelding heeft een sluiten-knop. Dit bedieningselement heeft niet genoeg contrast.

    • Contrastverhouding van 2,1:1 gemeten (#E78A2C op #F9DFDD (benadering)).
    • Contrastverhouding bij hover van 1,6:1 gemeten (#EDA76F op #F9DFDD (benadering)).
  5. #87Op de pagina staat een schakel-icoon achter de link "Kennisitem indienen". Deze afbeelding wordt ook gebruikt als link. Dit icoon heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,7:1 gemeten (#E17000 op #FBEAD9).

Zelf bijdragen
  1. #54Op de pagina staat een formulier. In dit formulier staan invoervelden. Deze bedieningselementen hebben niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,1:1 gemeten (#FFFFFF op #F3F3F3).

  2. #55Op de pagina staat een formulier. In dit formulier staan 3 keuzerondjes en een selectievakje. Deze bedieningselementen hebben niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,4:1 gemeten (#CCCCCC op #F3F3F3).

  3. #56Op de pagina staat een formulier. Bij het niet, onjuist of onvolledig invullen van dit formulier verschijnen foutmeldingen. Deze foutmeldingen hebben een sluiten-knop. Dit bedieningselement heeft niet genoeg contrast.

    • Contrastverhouding van 2,4:1 gemeten (#E78A2C op #FFF4DC (benadering)).
    • Contrastverhouding bij hover van 1,7:1 gemeten (#F0B26E op #FFF4DC (benadering)).
  4. #57Op de pagina staat een formulier. Bij het onjuist of onvolledig invullen van het invoerveld "E-mailadres" verschijnt een foutmelding. Deze foutmelding heeft een sluiten-knop. Dit bedieningselement heeft niet genoeg contrast.

    • Contrastverhouding van 2,1:1 gemeten (#E78A2C op #F9DFDD (benadering)).
    • Contrastverhouding bij hover van 1,6:1 gemeten (#EDA76F op #F9DFDD (benadering)).
  5. #88Op de pagina staat een schakel-icoon achter de link "Contactformulier". Deze afbeelding wordt ook gebruikt als link. Dit icoon heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,7:1 gemeten (#E17000 op #FBEAD9).

Datavisualisaties
  1. #89Op de pagina staat een <iframe>-element met een visualisatie. Bij de 3 weergaven (donut, treemap en tabel) staan keuzelijsten. Deze keuzelijsten hebben niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,2:1 gemeten (#EBEBEB op #FFFFFF (benadering)).

Maatschappelijke vragen
  1. #74Op de pagina staat een zoekveld. Dit formulierelement heeft niet genoeg contrast.

    • Contrastverhouding van 2,7:1 gemeten (#FFFFFF op #DE8A40).
Waag Futurelab
  1. #86Op de pagina staan 3 iconen in het onderdeel "Contactinformatie". Deze iconen dragen informatie over. Deze iconen hebben niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,7:1 gemeten (#E17000 op #FBEAD9).

1.4.12 Tekstafstand

Niveau AA

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen

  • Regelhoogte (regelafstand) naar ten minste 1,5 keer de lettergrootte;

  • Afstand tussen alinea's naar ten minste 2 keer de lettergrootte;

  • Letterafstand (spatiëren van letters) naar ten minste 0,12 keer de lettergrootte;

  • Spatiëren van woorden naar ten minste 0,16 keer de lettergrootte.

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze eigenschappen voor tekststijl in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Resultaat:

Voldoende

1.4.13 Content bij hover of focus

Niveau AA

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken

  • Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;

  • Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;

  • Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en is niet aangepast door de auteur.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 1.4.13 Content bij hover of focus
Datavisualisaties
  1. #98Op de pagina staat een <iframe>-element. In dit <iframe>-element staat op de pagina's "Donut" en "Treemap" een grafiek. Bij hover van de grafiek wordt een tooltip zichtbaar. Deze content kan niet worden gesloten zonder de hover te verplaatsen. De tooltip verbergt andere content.

Principe 2. Bedienbaar

Richtlijn 2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord

Niveau A

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 2.1.1 Toetsenbord
Contact
  1. #65Op de pagina staat een formulier. In dit formulier staan keuzerondjes bij "Aanhef". Deze bedieningselementen zijn niet te bereiken en bedienen met alleen het toetsenbord.

Zelf bijdragen
  1. #66Op de pagina staat een formulier. In dit formulier staan keuzerondjes bij "Aanhef". Deze bedieningselementen zijn niet te bereiken en bedienen met alleen het toetsenbord.

  2. #67Op de pagina staat een formulier. In dit formulier staan een editor bij "Korte beschrijving van uw kennisvraag of onderzoek(sidee)". Deze bedieningselementen zijn niet te bereiken en bedienen met alleen het toetsenbord.

Datavisualisaties
  1. #96Op de pagina staat een <iframe>-element met een visualisatie. In dit <iframe>-element staat op de pagina's "Donut", "Treemap" en "Tabel" staat een navigatie. De onderdelen in deze navigatie zijn niet te bedienen met alleen het toetsenbord.

2.1.2 Geen toetsenbordval

Niveau A

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

2.1.4 Enkel teken sneltoetsen

Niveau A

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken

  • Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;

  • Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijv. Ctrl, Alt, enz.);

  • Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 2.1.4 Enkel teken sneltoetsen
Datavisualisaties
  1. #90Op de pagina staat een <iframe>-element met een visualisatie. In dit <iframe>-element zit de sneltoets "?". Deze sneltoets kan niet worden uitgezet of opnieuw worden toegewezen.

Richtlijn 2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar

Niveau A

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken

  • Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of

  • Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of

  • Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of

  • Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of

  • Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of

  • 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.

Resultaat:

Voldoende

2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Niveau A

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken

  • Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en

  • Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.

Resultaat:

Niet van toepassing

Richtlijn 2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Niveau A

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Richtlijn 2.4 Navigeerbaar

2.4.1 Blokken omzeilen

Niveau A

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

2.4.2 Paginatitel

Niveau A

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 2.4.2 Paginatitel
Algemeen
  1. #27Alle pagina's op de website hebben de titel "Kennisportfolio". Deze titel beschrijft niet goed het onderwerp of doel van de individuele pagina's.

2.4.3 Focus volgorde

Niveau A

Als in webpagina's sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 2.4.3 Focus volgorde
Algemeen
  1. #22Op de website staat een pijl-naar-boven-icoon. Deze afbeelding wordt ook gebruikt als link (scroll-naar-top). Dit is een ankerlink. De focus gaat niet mee als deze ankerlink wordt gebruikt.

  2. #82Op de website krijgen verschillende elementen die geen bedieningselement zijn, wel de toetsenbordfocus. De elementen worden in de focus volgorde geplaatst met tabindex="0".

Beginpagina
  1. #20Op de pagina staan 2 "Filters"-knoppen. Dit bedieningselement triggert een dialoogvenster. Als dit dialoogvenster wordt geopend, dan wordt de focus halverwege in het dialoogvenster geplaatst. (Op het selectievakje "Idee" in het onderdeel "Status".) De focus volgorde is hierdoor niet juist.

  2. #21Op de pagina staan 2 "Zoekhulp"-knoppen. Dit bedieningselement triggert een dialoogvenster. Als dit dialoogvenster wordt geopend, dan gaat de focus niet mee in het dialoogvenster. De focus volgorde is hierdoor niet juist.

Datavisualisaties
  1. #94Op de pagina staat een <iframe>-element met een visualisatie. De focus volgorde in dit <iframe>-element lijkt volledig willekeurig. Bijvoorbeeld op de eerste pagina: Hier gaat de volgorde van de knop Tabel, naar de knop Treemap, naar de knop Donut.

Maatschappelijke vragen
  1. #75Op de pagina staan een "Filters"-knop en een "Zoekhulp"-knop. Deze bedieningselementen triggeren een dialoogvenster. Als dit dialoogvenster wordt geopend, dan gaat de focus niet mee in het dialoogvenster. De focus volgorde is hierdoor niet juist.

2.4.4 Linkdoel (in context)

Niveau A

Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis kan hebben voor gebruikers in het algemeen.

2.4.5 Meerdere manieren

Niveau AA

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 2.4.5 Meerdere manieren
Algemeen
  1. #39Op de website zijn pagina’s niet op meerdere manieren te vinden. Er is geen sitemap of zoekfunctie waarin alle pagina's zijn opgenomen.

2.4.6 Koppen en labels

Niveau AA

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 2.4.6 Koppen en labels
Niet gevonden
  1. #28Op de pagina staat de tekst "Pagina niet gevonden". Deze tekst is opgemaakt met een <h1>-element. Deze kop heeft geen content.

2.4.7 Focus zichtbaar

Niveau AA

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Richtlijn 2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren

Niveau A

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

2.5.2 Aanwijzerannulering

Niveau A

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken

  • Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;

  • Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;

  • Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;

  • Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.

Resultaat:

Voldoende

2.5.3 Label in naam

Niveau A

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

2.5.4 Bewegingsactivering

Niveau A

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer

  • Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;

  • Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.

Resultaat:

Niet van toepassing

Principe 3. Begrijpelijk

Richtlijn 3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina

Niveau A

De standaard menselijke taal van diverse webpagina's kan door software bepaald worden.

3.1.2 Taal van onderdelen

Niveau AA

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Richtlijn 3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus

Niveau A

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

3.2.2 Bij input

Niveau A

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

3.2.3 Consistente navigatie

Niveau AA

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

3.2.4 Consistente identificatie

Niveau AA

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Richtlijn 3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie

Niveau A

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 3.3.1 Foutidentificatie
Contact
  1. #47Op de pagina staat een formulier. Bij het niet, onjuist of onvolledig invullen van het formulier verschijnen de foutmeldingen "Dit veld is verplicht". Deze foutmeldingen beschrijven niet waar de fout is. Het label van de formulierelementen wordt niet benoemd in de foutmelding.

    (Dus niet "Dit veld is verplicht", maar bijvoorbeeld "Achternaam is nog niet ingevuld en mag niet leeg zijn".)

  2. #50Op de pagina staat een formulier. Bij het niet, onjuist of onvolledig invullen van het formulier verschijnen foutmeldingen. Deze foutmeldingen zijn in de code niet gekoppeld aan het onderdeel waar de fout zit.

Zelf bijdragen
  1. #58Op de pagina staat een formulier. Bij het niet, onjuist of onvolledig invullen van het formulier verschijnen de foutmeldingen "Dit veld is verplicht". Deze foutmeldingen beschrijven niet waar de fout is. Het label van de formulierelementen wordt niet benoemd in de foutmelding.

    (Dus niet "Dit veld is verplicht", maar bijvoorbeeld "Achternaam is nog niet ingevuld en mag niet leeg zijn".)

  2. #59Op de pagina staat een formulier. Bij het niet, onjuist of onvolledig invullen van het formulier verschijnen foutmeldingen. Deze foutmeldingen zijn in de code niet gekoppeld aan het onderdeel waar de fout zit.

3.3.2 Labels of instructies

Niveau A

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 3.3.2 Labels of instructies
Beginpagina
  1. #24Op de pagina staan 2 zoekvelden. Deze invoervelden hebben geen label die zichtbaar is. Er wordt alleen een placeholder-tekst gebruikt.

Maatschappelijke vragen
  1. #76Op de pagina staat een zoekveld. Dit invoerveld heeft geen label die zichtbaar is. Er wordt alleen een placeholder-tekst gebruikt.

3.3.3 Foutsuggestie

Niveau AA

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 3.3.3 Foutsuggestie
Contact
  1. #48Op de pagina staat een formulier. Bij het niet, onjuist of onvolledig invullen van het formulier verschijnen de foutmeldingen "Dit veld is verplicht". Deze foutmeldingen beschrijven niet wat de fout is en geeft geen suggestie voor verbetering.

    (Dus niet "Dit veld is verplicht", maar bijvoorbeeld "Achternaam is nog niet ingevuld en mag niet leeg zijn".)

  2. #49Op de pagina staat een formulier. Bij het niet, onjuist of onvolledig invullen van het invoerveld voor "E-mailadres" verschijnt de foutmelding "Ongeldig e-mail adres". Deze foutmelding geeft geen suggestie voor verbetering terwijl het invoerveld een verplicht invoerformaat heeft.

    (Dus niet "Ongeldig e-mail adres" maar bijvoorbeeld "Vul uw e-mailadres in, gebruik het formaat voorbeeld@domein.nl.")

Zelf bijdragen
  1. #60Op de pagina staat een formulier. Bij het niet, onjuist of onvolledig invullen van het formulier verschijnen de foutmeldingen "Dit veld is verplicht". Deze foutmeldingen beschrijven niet wat de fout is en geeft geen suggestie voor verbetering.

    (Dus niet "Dit veld is verplicht", maar bijvoorbeeld "Achternaam is nog niet ingevuld en mag niet leeg zijn".)

  2. #61Op de pagina staat een formulier. Bij het niet, onjuist of onvolledig invullen van het invoerveld voor "E-mailadres" verschijnt de foutmelding "Ongeldig e-mail adres". Deze foutmelding geeft geen suggestie voor verbetering terwijl het invoerveld een verplicht invoerformaat heeft.

    (Dus niet "Ongeldig e-mail adres" maar bijvoorbeeld "Vul uw e-mailadres in, gebruik het formaat voorbeeld@domein.nl.")

3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Niveau AA

Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door gebruikers bedienbaar gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt ten minste één van de volgende zaken

  • Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.

  • Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.

  • Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Resultaat:

Niet van toepassing

Principe 4. Robuust

Richtlijn 4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen

Niveau A

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

4.1.2 Naam, rol, waarde

Niveau A

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 4.1.2 Naam, rol, waarde
Algemeen
  1. #25Op de website staan heel veel knoppen en links die in de code alleen zijn opgemaakt met een script. Bijvoorbeeld op de beginpagina de knoppen Cybersecurity, Data&AI en Informatiehuishouding. Deze bedieningselementen hebben geen passende rol. Er wordt niet gecommuniceerd dat het hier gaat om een knop of een link.

    Let op: Dit gaat misschien om wel 90% van alle bedieningselementen op deze website.

  2. #45Op de pagina staat een navigatie. Deze navigatie is opgemaakt als knop (met role="button"). In deze knop staan nog andere bedieningselementen. Bedieningselementen mogen niet worden genest.

Beginpagina
  1. #5Op de pagina staan 2 zoekvelden. Bij deze zoekvelden staan een gum-icoon en een vergrootslag-icoon. Deze afbeeldingen worden ook gebruikt als knop. Deze afbeeldingen hebben geen tekstalternatief (door aria-label=""). De knoppen hebben geen naam.

  2. #7Op de pagina staan 2 "Filters"-knoppen en 2 "Zoekhulp"-knoppen. Deze bedieningselementen triggeren een dialoogvenster. In deze dialoogvensters staat een ×-knop. Deze knoppen hebben geen content. De knoppen hebben geen naam.

Contact
  1. #40Op de pagina staat een schakel-icoon achter de link "Kennisitem indienen". Deze afbeelding wordt ook gebruikt als link. Deze link heeft geen content. De link heeft geen naam.

  2. #41Op de pagina staan 5 externe-website-iconen. Deze afbeeldingen worden ook gebruikt als link. Deze links hebben geen content. De links hebben geen naam.

  3. #42Op de pagina staat de link "I-Partnerschap op LinkedIn". Direct na deze link staat een lege link. Deze link heeft geen content. De link heeft geen naam.

  4. #43Op de pagina staat een formulier. In dit formulier staan 5 invoervelden. Het label van deze invoervelden is niet gekoppeld aan het invoerveld. Het formulierelement heeft geen naam.

  5. #44Op de pagina staat een formulier. In dit formulier staat een keuzelijst. Het label van deze keuzelijst is niet gekoppeld aan de keuzelijst. Het formulierelement heeft geen naam.

Over Kennisportfolio
  1. #62Op de pagina staan 5 externe-website-iconen. Deze afbeeldingen worden ook gebruikt als link. Deze links hebben geen content. De links hebben geen naam.

Zelf bijdragen
  1. #63Op de pagina staat een schakel-icoon achter de link "Contactformulier". Deze afbeelding wordt ook gebruikt als link. Deze link heeft geen content. De link heeft geen naam.

  2. #64Op de pagina staat een formulier. In dit formulier staan 7 invoervelden. Het label van deze invoervelden is niet gekoppeld aan het invoerveld. Het formulierelement heeft geen naam.

Datavisualisaties
  1. #99Op de pagina staat een <iframe>-element met een visualisatie. In dit <iframe>-element staan vele bedieningselement waarvan de naam, rol en waarde niet goed kunnen worden bepaald.

Maatschappelijke vragen
  1. #77Op de pagina staat een zoekveld. Bij dit zoekveld staan een gum-icoon en een vergrootslag-icoon. Deze afbeeldingen worden ook gebruikt als knop. Deze afbeeldingen hebben geen tekstalternatief (door aria-label=""). De knoppen hebben geen naam.

  2. #78Op de pagina staat een "Filters"-knop en een "Zoekhulp"-knop. Deze bedieningselementen triggeren een dialoogvenster. In deze dialoogvensters staat een ×-knop. Deze knoppen hebben geen content. De knoppen hebben geen naam.

Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen...
  1. #83Op de pagina staat een blauwe verticale lijn voor de tekst "Wat zijn de overeenkomsten en...". Dit element is ook een link. Deze link heeft geen content. De link heeft geen naam.

4.1.3 Statusberichten

Niveau AA

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 4.1.3 Statusberichten
Beginpagina
  1. #9Op de pagina staat de tekst "562 kennisitems gevonden". Na het selecteren van een filter of het zoeken in het zoekveld wordt het aantal resultaten in deze tekst aangepast. Dit is een statusbericht met informatie over de resultaten van een actie. Deze informatie is voor hulptechnologieën niet beschikbaar als statusbericht.

Maatschappelijke vragen
  1. #79Op de pagina staat de tekst "41 maatschappelijke vragen gevonden". Na het selecteren van een filter of het zoeken in het zoekveld wordt het aantal resultaten in deze tekst aangepast. Dit is een statusbericht met informatie over de resultaten van een actie. Deze informatie is voor hulptechnologieën niet beschikbaar als statusbericht.

Opsomming van alle bevindingen

De volgende bevindingen zijn gerapporteerd op de website

Alle bevindingen

Nummer van de bevinding
Succescriterium
Pagina/document
Bevinding
Resultaat
#1Bekijk succescriterium 1.1.1Beginpagina

Op de pagina staan 2 zoekvelden. Bij deze zoekvelden staan een gum-icoon en een vergrootslag-icoon. Deze afbeeldingen worden ook gebruikt als knop. Deze afbeeldingen hebben geen tekstalternatief (door aria-label=""). De knoppen hebben hierdoor geen label.

Onvoldoende
#2Bekijk succescriterium 1.1.1Algemeen

Op de website staat een pijl-naar-boven-icoon. Deze afbeelding wordt ook gebruikt als link (scroll-naar-top). De afbeelding is geplaatst met CSS en heeft geen tekstalternatief. De link heeft hierdoor geen linktekst.

Onvoldoende
#3Bekijk succescriterium 1.1.1Beginpagina

Op de pagina staan 2 "Zoekhulp"-knoppen. Deze bedieningselementen triggeren een dialoogvenster. In dit dialoogvenster staan een afbeelding met een zoekveld en een afbeelding met een filters-knop. Deze afbeeldingen dragen informatie over maar worden verborgen voor schermlezers (door alt=""). De afbeelding heeft geen tekstalternatief.

Onvoldoende
#8Bekijk succescriterium 1.1.1Beginpagina

Op de pagina staan verschillende maatschappelijke vragen in de content. Bij iedere vraag staat een voortgangsbalk. Deze niet-tekstuele content heeft geen tekstalternatief.

Onvoldoende
#29Bekijk succescriterium 1.1.1Contact

Op de pagina staat een schakel-icoon achter de link "Kennisitem indienen". Deze afbeelding wordt ook gebruikt als link. De afbeelding is geplaatst met CSS en heeft geen tekstalternatief. De link heeft hierdoor geen linktekst.

Onvoldoende
#30Bekijk succescriterium 1.1.1Contact

Op de pagina staan 5 externe-website-iconen. Deze afbeeldingen worden ook gebruikt als link. De afbeeldingen zijn geplaatst met CSS en hebben geen tekstalternatief. De links hebben hierdoor geen linktekst.

Onvoldoende
#51Bekijk succescriterium 1.1.1Zelf bijdragen

Op de pagina staat een schakel-icoon achter de link "Contactformulier". Deze afbeelding wordt ook gebruikt als link. De afbeelding is geplaatst met CSS en heeft geen tekstalternatief. De link heeft hierdoor geen linktekst.

Onvoldoende
#68Bekijk succescriterium 1.1.1Maatschappelijke vragen

Op de pagina staat een zoekveld. Bij dit zoekveld staan een gum-icoon en een vergrootslag-icoon. Deze afbeeldingen worden ook gebruikt als knop. Deze afbeeldingen hebben geen tekstalternatief (door aria-label=""). De knoppen hebben hierdoor geen label.

Onvoldoende
#69Bekijk succescriterium 1.1.1Maatschappelijke vragen

Op de pagina staat een "Zoekhulp"-knop. Dit bedieningselement triggert een dialoogvenster. In dit dialoogvenster staan een afbeelding met een zoekveld en een afbeelding met een filters-knop. Deze afbeeldingen dragen informatie over maar worden verborgen voor schermlezers (door alt=""). De afbeelding heeft geen tekstalternatief.

Onvoldoende
#80Bekijk succescriterium 1.1.1Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen...

Op de pagina staat een voortgangsbalk in de sidebar. Deze niet-tekstuele content heeft geen tekstalternatief.

Onvoldoende

Steekproef

Technologieën

De volgende webtechnologieën worden gebruikt:

Onderbouwing van de evaluatie

Webbrowsers

De volgende webbrowsers zijn gebruikt tijdens dit onderzoek:

  • Mozilla Firefox (versie 130)
  • Google Chrome (versie 129)
  • Microsoft Edge (versie 129)
  • Apple Safari (versie 18.0)

Software

De volgende software is gebruikt tijdens dit onderzoek:

  • Adobe Acrobat Pro DC
  • Colour Contrast Analyser (CCA)
  • NVDA
  • VoiceOver
accessa