WCAG.nl

WCAG 2.1 hertoets

Deelonderzoek inhoud van de website Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed van Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.

  • Dick van Mersbergen, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed
  • Ada Luppen, WCAG.nl
  • 18 december 2024
  • WCAG 2.1 AA
  • Hertoets

Downloads

Inhoudsopgave

Uitvoering

WCAG.nl is een onderzoeks- en adviesbureau gespecialiseerd in digitale toegankelijkheid. Wij voeren toegankelijkheidsonderzoek uit en bieden advies om websites en documenten optimaal toegankelijk te maken voor alle gebruikers.

WCAG.nl

Samenvatting

Dit onderzoeksrapport beschrijft in welke mate de inhoud van de website Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (https://www.cultureelerfgoed.nl/) van Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed voldoet aan WCAG 2.1 AA. Dit onderzoek is uitgevoerd volgens de evaluatiemethode WCAG-EM. Het onderzoek is afgerond op 18 december 2024.

Uit het onderzoek is gebleken dat nog niet volledig wordt voldaan aan WCAG 2.1 AA. Op dit moment voldoet de inhoud van de website aan 21 van de 32 succescriteria. De website is over het algemeen van goede kwaliteit.

Veel onderdelen van de website zijn goed toegankelijk:

  • filmpjes hebben goede ondertitels;
  • content heeft een logische leesvolgorde;
  • niet-tekstuele content heeft genoeg contrast;
  • pagina’s hebben een goede paginatitel;
  • links hebben een goede linktekst;
  • fouten in een formulier worden goed beschreven.

Maar er zijn er ook verbeterpunten gevonden:

  • niet-tekstuele content heeft nog niet overal goede tekstalternatieven;
  • filmpjes hebben nog geen goede audiodescriptie;
  • tekst wordt nog niet overal betekenisvol in de code opgemaakt;
  • tekst heeft nog niet overal genoeg contrast;

Zie de uitgebreide rapportage voor een overzicht van alle bevindingen. In de rapportage worden slechts voorbeelden gegeven van aangetroffen problemen.

Let op: Alleen de inhoud van het platform is onderzocht. Voor een volledig onderzoek is hiernaast nog een deelonderzoek van de techniek nodig.

Omdat het onderzoek uit een steekproef bestaat, kan het zijn dat een probleem niet gesignaleerd wordt. Het kan dan bij een volgend onderzoek anders worden beoordeeld. De steekproef is representatief voor alle content op het getoetste domein, inclusief eventueel genoemde deel-, sub- en andere domeinen die in de scope van dit onderzoek vallen. Het onderzoek is een momentopname. Bij het doorvoeren van verbeteringen kunnen nieuwe toegankelijkheidsproblemen ontstaan.

Versies

Rapporten met het hoogste versienummer vervangen alle eerdere versies.

VersieDatumReden voor wijzigingAuteur
2.0
18 december 2024
Eerste versie
Ada Luppen

Gegevens

Uitgebreide rapportage

Overzicht

In dit rapport rapporteren we over 32 van de 50 succescriteria van een deelonderzoek inhoud WCAG 2.1 AA. Bekijk hier de resultaten van het onderzoek.

  1. 17 voldoendes
  2. 11 onvoldoendes
  3. 4 niet van toepassing
  4. 0 niet getoetst

Principe 1. Waarneembaar

Richtlijn 1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content

Niveau A

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

  • Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft deze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)

  • Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)

  • Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.

  • Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.

  • CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.

  • Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 1.1.1 Niet-tekstuele content
Contact
  1. #2In het onderdeel "InfoDesk" en "Amersfoort" staan telefoonnummers met ervoor een telefoon icoon. Deze iconen dragen informatie over, maar ze hebben geen tekstalternatief. Deze iconen zijn geplaatst met CSS.

Overzicht bronnen & kaarten
  1. #10Op de pagina staat een afbeelding met het logo van "DANS Data Archiving and Networked Services." Deze afbeelding heeft geen tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient. Onder de afbeelding staat de tekst "E-depot voor de Nederlandse acheologie."

De ArcheoBrigade: vrijwilligers zetten zich in voor onderhoud monumenten
  1. #29In het onderdeel "Met andere ogen kijken" staan drie afbeeldingen. Deze afbeeldingen zijn ook een link naar de lightbox. Deze afbeeldingen hebben tekstalternatieven "Kasteel Schalwijk voor", "Kasteel Schalwijk na" en "Kasteel Schalwijk." Deze tekstalternatieven beschrijven niet goed wat er op de afbeeldingen te zien is.

Contact (Engels)
  1. #46In het onderdeel "InfoDesk" en "Amersfoort" staat een telefoonnummer met ervoor een telefoon icoon. Dit icoon draagt informatie over, maar het heeft geen tekstalternatief. Dit icoon is geplaatst met CSS.

Newsletter Cultural goods World War II - No. 08-2024 (PDF)
  1. #20In het document staat het logo met de tekst Cultural Heritage Agency, Ministery of Education, Culture and Science. Deze afbeelding heeft geen tekstalternatief.

Paramaribo inner-city conservation and development (PDF)
  1. #40Op pagina 11 staat een kaart "Preliminary map of the attribute of the PWHS (N. Clarke)." Deze afbeelding is niet gemarkeerd als Figure. Deze afbeelding heeft geen tekstalternatief.

  2. #41Op pagina 19 staat een afbeelding "Initiatives undertaken bij PURP". Deze afbeelding draagt informatie over, maar het is niet niet gemarkeerd als Figure. Deze afbeelding heeft geen tekstalternative.

  3. #42Op pagina 21 staat een kaart "Potential locations for large scale residential development (P. Dikland)." Deze afbeelding draagt informatie over. Deze afbeelding is niet gemarkeerd als Figure. Deze afbeelding heeft geen tekstalternatief.

Richtlijn 1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Niveau A

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld

  • Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.

  • Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.

Resultaat:

Niet van toepassing

1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Niveau A

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Niveau A

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Niveau AA

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Niveau AA

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Erfgoedatlas
  1. #11Op 1:05 min van het filmpje staat het logo van Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap met eronder de tekst "Meer informatie? www.cultureelerfgoed.nl" in beeld. Deze teksten worden niet meegenomen in de audiodescriptie.

Maritime Heritage (Engels)
  1. #50Aan het einde van het filmpje staat het logo van Cultural Heritage Agency. Ministry of Education, Culture and Science en een tekst. Het logo en 3 urls "english.cultureelerfgoed.nl", "mass.cultureelerfgoed.nl" en "sketchfab.com/maritimeheritage" worden niet meegenomen in de audiodescriptie.

Richtlijn 1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties

Niveau A

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 1.3.1 Info en relaties
Contactformulier
  1. #6Op de pagina staat een contactformulier. Onder het formulier staat een dikgedrukte tekst "Informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens." Deze tekst heeft de functie van een kop, maar het is niet opgemaakt met een kop-element.

Contact form (Engels)
  1. #48Op de pagina staat een contactformulier. Onder het formulier staat een dikgedrukte tekst "Information about the processing of your personal data." Deze tekst heeft de functie van een kop, maar het is niet opgemaakt met een kop-element.

Checklist woonhuissubsidie 2024 (PDF)
  1. #14Onderin op de pagina staat een dikgedrukte tekst "Hebt u vragen?". Deze tekst heeft de functie van een kop, maar het wordt niet gemarkeerd als kop.

  2. #15In de onderdelen "Wat heeft u nodig voor uw subsidieaanvraag?" en "Is er sprake van een Vereniging van Eigenaren (VvE)?" staan teksten met keuzevakjes. Deze teksten hebben de functie van een lijst, maar ze zijn niet gemarkeerd als lijst.

Uitgangspunten en overwegingen advisering gebouwde en groene rijksmonumenten (PDF)
  1. #16Op pagina 8 staat een grafisch object met 4 onderdelen "Monumentale waarde", "Ingreep", "Gevolgen" en "Omstandigheden." Deze teksten zien er uit als kop, maar ze zijn niet gemarkeerd als kop.

  2. #17Op pagina 15 staat een dikgedrukte tekst "Colofon." Deze tekst heeft de functie van een kop, maar het is niet gemarkeerd als kop.

Newsletter Cultural goods World War II - No. 08-2024 (PDF)
  1. #21In het document staan dikgedrukte teksten zoals "Newsletter Cultural Goods World War II", "'The Future of Restitution' Symposium", "Program 'The Future of Restitution' Symposium" op pagina 1 en "European subsidy", "Museum acquisitions", "Subscriptions", enz op pagina 2. Deze teksten hebben de functie van een kop, maar ze zijn niet gemarkeerd als kop.

  2. #22Op pagina 1 staat het programma van "'The Future of Restitution' Symposium" met diverse tijden onder elkaar. Deze tekst heeft de functie van een lijst, maar het is niet gemarkeerd als lijst.

Paramaribo inner-city conservation and development (PDF)
  1. #31Op pagina 2 staat een dikgedrukte tekst "Colophon." Deze tekst heeft de functie van een kop, maar het is niet gemarkeerd als kop.

  2. #32Op pagina 3 staat een tekst "Table of contents." Deze tekst heeft de functie van een kop, maar het is niet gemarkeerd als kop.

  3. #33Op pagina 7 staan lichtblauwe teksten "Phase 1", "Phase 2", "Phase 3" en "Epilogue." Deze teksten hebben de functie van een kop, maar ze zijn niet gemarkeerd als kop. Dit is ook het geval met andere lichtblauwe teksten in het document.

  4. #34Op pagina 11 staat een lijst in het onderdeel "General conclusions and recommendations." Deze lijst wordt gesplitst in 4 aparte lijsten.

  5. #35Op pagina's 13-15 staan dikgedrukte teksten "Strengths", "Weaknessens", "Opportunities" and "Threats." Deze teksten hebben de functie van een kop, maar ze zijn niet gemarkeerd als kop.

  6. #36Op pagina 10 staat een complexe tabel. Deze tabel heeft tabelkoppen in twee richtingen. De teksten in de eerste en de derde kolom (vanaf "Maatschappij" en "Society") hebben de functie van een tabelkop, maar ze zijn niet gemarkeerd als tabelkop.

  7. #37Op pagina 10 staat een tabel met tabelkoppen "Dutch" en "English." Het bereik van deze tabelkoppen in niet juist ingesteld. Het bereik van deze tabelkoppen is kolom, verspreid over 2 kolommen.

  8. #38Op pagina 27 staan twee tabellen. Het bereik van de tabelkoppen in deze tabellen is niet ingesteld.

  9. #39Op pagina's 29-31 staan meerdere tabellen. Deze tabellen hebben alleen de teksten zoals "Thursday 29 February" gemarkeerd als een tabelkop, maar deze tekst heeft geen functie van een tabelkop. Deze tabellen hebben geen tabelkoppen die de gegevens ordenen.

1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Niveau A

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Newsletter Cultural goods World War II - No. 08-2024 (PDF)
  1. #23Leesvolgorde is onjuist ingesteld. Op pagina 1 wordt na de titel van het document de tekst "Edsel and Ankie Petersen will tell us about what countries can do..." en het programma van het symposium voorgelezen. Op pagina 2 worden eerst alle links voorgelezen en daarna de resterende teksten.

1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Niveau A

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

1.3.4 Weergavestand

Niveau AA

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
1.3.5 Identificeer het doel van de input

Niveau AA

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer

  • Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en

  • De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Contactformulier
  1. #7Op de pagina staat een contactformulier. De verplichte invoervelden "Naam" en "E-mail" hebben geen autocomplete-attribuut.

Contact form (Engels)
  1. #49Op de pagina staat een contactformulier. Het verplichte invoerveld "Naam" heeft geen autocomplete-attribuut.

Richtlijn 1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur

Niveau A

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 1.4.1 Gebruik van kleur
Paramaribo inner-city conservation and development (PDF)
  1. #43Op pagina 21 staat een kaart "Potential locations for large scale residential development (P. Dikland)." Op deze afbeelding wordt alleen kleur gebruikt om informatie over te brengen.

1.4.2 Geluidsbediening

Niveau A

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

1.4.3 Contrast (minimum)

Niveau AA

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen

  • Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;

  • Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.

  • Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitgangspunten en overwegingen advisering gebouwde en groene rijksmonumenten (PDF)
  1. #18In het document staan annotaties. De grijze tekst van de annotaties heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 4,2:1 gemeten (#7B7B7A op #FFFFFF).

Newsletter Cultural goods World War II - No. 08-2024 (PDF)
  1. #24Op pagina 1 staat een grote tekst "Newsletter Cultural Goods World War II." Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,4:1 gemeten (#A6AD63 op #FFFFFF).

  2. #25Op pagina 1 staat witte tekst op lichtgroene achtergrond "Program ‘The Future of Restitution’ Symposium" en de tijden van het programma. Deze teksten hebben niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,4:1 gemeten (#FFFFFF op #A6AD63).

  3. #26Op pagina 2 staan grijze teksten "Newsletter Cultural goods World War II – No. 8, 2024" en "Publishing details: Editor, Cultural Heritage Agency of the Netherlands | Translation, Carla Perlstein (Hebrew), Susan Hunt (English) | Design, uNiek-Design." Deze teksten hebben niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 4,2:1 gemeten (#7C7B7B op #FFFFFF).

Paramaribo inner-city conservation and development (PDF)
  1. #44In het document staan lichtblauwe tussenkoppen. Bijvoorbeeld "Phase 1" op pagina 7. Deze teksten hebben niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 3,3:1 gemeten (#5794BB op #FFFFFF).

1.4.4 Herschalen van tekst

Niveau AA

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Niveau AA

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen

  • Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;

  • Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Beginpagina
  1. #1Naast het onderdeel "Sociale media" staat een afbeelding met de tekst "Vragen? Neem contact met de Infodesk." Dit is een afbeelding van tekst.

Over ons
  1. #4In het onderdeel "Missie, visie en strategie" staat een afbeelding met de tekst "Vragen? Neem contact met de Infodesk." Dit is een afbeelding van tekst.

Jos Bazelmans benoemd tot bijzonder hoogleraar Universiteit Leiden
  1. #9Onderin op de pagina staat een afbeelding met de tekst "Vragen? Neem contact met de Infodesk." Dit is een afbeelding van tekst.

Erfgoedatlas
  1. #12Onderin op de pagina staat een afbeelding met de tekst "Vragen? Neem contact met de Infodesk." Dit is een afbeelding van tekst.

1.4.10 Reflow

Niveau AA

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor

  • Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;

  • Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels;

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 1.4.10 Reflow
Algemeen
  1. #3Na het herschalen is de tekst "Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed - Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap" die op het logo staat niet meer beschikbaar.

  2. #47Na het herschalen is de tekst "Cultural Heritage Agency. Ministry of Education, Culture and Science" die op het logo staat niet meer beschikbaar.

1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Niveau AA

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren

  • Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;

  • Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Paramaribo inner-city conservation and development (PDF)
  1. #45Op pagina 21 staat een kaart "Potential locations for large scale residential development (P. Dikland)." In de legende van deze kaart staan 2 kleuren oranje. De lichtoranje kleur heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,6:1 gemeten (#FABF8F op #FFFFFF).

1.4.12 Tekstafstand

Niveau AA

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen

  • Regelhoogte (regelafstand) naar ten minste 1,5 keer de lettergrootte;

  • Afstand tussen alinea's naar ten minste 2 keer de lettergrootte;

  • Letterafstand (spatiëren van letters) naar ten minste 0,12 keer de lettergrootte;

  • Spatiëren van woorden naar ten minste 0,16 keer de lettergrootte.

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze eigenschappen voor tekststijl in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
1.4.13 Content bij hover of focus

Niveau AA

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken

  • Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;

  • Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;

  • Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en is niet aangepast door de auteur.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.

Principe 2. Bedienbaar

Richtlijn 2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord

Niveau A

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
2.1.2 Geen toetsenbordval

Niveau A

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

2.1.4 Enkel teken sneltoetsen

Niveau A

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken

  • Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;

  • Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijv. Ctrl, Alt, enz.);

  • Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.

Resultaat:

Niet van toepassing

Richtlijn 2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar

Niveau A

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken

  • Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of

  • Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of

  • Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of

  • Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of

  • Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of

  • 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Niveau A

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken

  • Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en

  • Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.

Resultaat:

Voldoende

Richtlijn 2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Niveau A

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Richtlijn 2.4 Navigeerbaar

2.4.1 Blokken omzeilen

Niveau A

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
2.4.2 Paginatitel

Niveau A

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

2.4.3 Focus volgorde

Niveau A

Als in webpagina's sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
2.4.4 Linkdoel (in context)

Niveau A

Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis kan hebben voor gebruikers in het algemeen.

2.4.5 Meerdere manieren

Niveau AA

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
2.4.6 Koppen en labels

Niveau AA

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

2.4.7 Focus zichtbaar

Niveau AA

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.

Richtlijn 2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren

Niveau A

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
2.5.2 Aanwijzerannulering

Niveau A

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken

  • Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;

  • Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;

  • Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;

  • Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
2.5.3 Label in naam

Niveau A

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

2.5.4 Bewegingsactivering

Niveau A

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer

  • Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;

  • Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.

Principe 3. Begrijpelijk

Richtlijn 3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina

Niveau A

De standaard menselijke taal van diverse webpagina's kan door software bepaald worden.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 3.1.1 Taal van de pagina
Checklist woonhuissubsidie 2024 (PDF)
  1. #13Taal is niet juist aangegeven in de eigenschappen van het document. Het document is in het Nederlands, maar de taal is ingesteld als Engels (en-GB).

Uitgangspunten en overwegingen advisering gebouwde en groene rijksmonumenten (PDF)
  1. #19Taal is niet juist aangegeven in de eigenschappen van het document. Het document is in het Nederlands, maar de taal is ingesteld als Engels (en-GB).

Newsletter Cultural goods World War II - No. 08-2024 (PDF)
  1. #27Taal is niet juist aangegeven in de eigenschappen van het document. Het document is in het Engels, maar de taal is ingesteld als Nederlands.

Paramaribo inner-city conservation and development (PDF)
  1. #28Taal is niet juist aangegeven in de eigenschappen van het document. Het document is in het Engels, maar de taal is ingesteld als Nederlands.

3.1.2 Taal van onderdelen

Niveau AA

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Richtlijn 3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus

Niveau A

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
3.2.2 Bij input

Niveau A

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
3.2.3 Consistente navigatie

Niveau AA

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
3.2.4 Consistente identificatie

Niveau AA

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Richtlijn 3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie

Niveau A

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

3.3.2 Labels of instructies

Niveau A

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

3.3.3 Foutsuggestie

Niveau AA

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Niveau AA

Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door gebruikers bedienbaar gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt ten minste één van de volgende zaken

  • Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.

  • Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.

  • Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Resultaat:

Niet van toepassing

Principe 4. Robuust

Richtlijn 4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen

Niveau A

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
4.1.2 Naam, rol, waarde

Niveau A

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

4.1.3 Statusberichten

Niveau AA

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.

Opsomming van alle bevindingen

De volgende bevindingen zijn gerapporteerd op de website

Alle bevindingen

Nummer van de bevinding
Succescriterium
Pagina/document
Bevinding
Resultaat
#2Bekijk succescriterium 1.1.1Contact

In het onderdeel "InfoDesk" en "Amersfoort" staan telefoonnummers met ervoor een telefoon icoon. Deze iconen dragen informatie over, maar ze hebben geen tekstalternatief. Deze iconen zijn geplaatst met CSS.

Onvoldoende
#10Bekijk succescriterium 1.1.1Overzicht bronnen & kaarten

Op de pagina staat een afbeelding met het logo van "DANS Data Archiving and Networked Services." Deze afbeelding heeft geen tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient. Onder de afbeelding staat de tekst "E-depot voor de Nederlandse acheologie."

Onvoldoende
#20Bekijk succescriterium 1.1.1Newsletter Cultural goods World War II - No. 08-2024 (PDF)

In het document staat het logo met de tekst Cultural Heritage Agency, Ministery of Education, Culture and Science. Deze afbeelding heeft geen tekstalternatief.

Onvoldoende
#29Bekijk succescriterium 1.1.1De ArcheoBrigade: vrijwilligers zetten zich in voor onderhoud monumenten

In het onderdeel "Met andere ogen kijken" staan drie afbeeldingen. Deze afbeeldingen zijn ook een link naar de lightbox. Deze afbeeldingen hebben tekstalternatieven "Kasteel Schalwijk voor", "Kasteel Schalwijk na" en "Kasteel Schalwijk." Deze tekstalternatieven beschrijven niet goed wat er op de afbeeldingen te zien is.

Onvoldoende
#40Bekijk succescriterium 1.1.1Paramaribo inner-city conservation and development (PDF)

Op pagina 11 staat een kaart "Preliminary map of the attribute of the PWHS (N. Clarke)." Deze afbeelding is niet gemarkeerd als Figure. Deze afbeelding heeft geen tekstalternatief.

Onvoldoende
#41Bekijk succescriterium 1.1.1Paramaribo inner-city conservation and development (PDF)

Op pagina 19 staat een afbeelding "Initiatives undertaken bij PURP". Deze afbeelding draagt informatie over, maar het is niet niet gemarkeerd als Figure. Deze afbeelding heeft geen tekstalternative.

Onvoldoende
#42Bekijk succescriterium 1.1.1Paramaribo inner-city conservation and development (PDF)

Op pagina 21 staat een kaart "Potential locations for large scale residential development (P. Dikland)." Deze afbeelding draagt informatie over. Deze afbeelding is niet gemarkeerd als Figure. Deze afbeelding heeft geen tekstalternatief.

Onvoldoende
#46Bekijk succescriterium 1.1.1Contact (Engels)

In het onderdeel "InfoDesk" en "Amersfoort" staat een telefoonnummer met ervoor een telefoon icoon. Dit icoon draagt informatie over, maar het heeft geen tekstalternatief. Dit icoon is geplaatst met CSS.

Onvoldoende
#11Bekijk succescriterium 1.2.5Erfgoedatlas

Op 1:05 min van het filmpje staat het logo van Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap met eronder de tekst "Meer informatie? www.cultureelerfgoed.nl" in beeld. Deze teksten worden niet meegenomen in de audiodescriptie.

Onvoldoende
#50Bekijk succescriterium 1.2.5Maritime Heritage (Engels)

Aan het einde van het filmpje staat het logo van Cultural Heritage Agency. Ministry of Education, Culture and Science en een tekst. Het logo en 3 urls "english.cultureelerfgoed.nl", "mass.cultureelerfgoed.nl" en "sketchfab.com/maritimeheritage" worden niet meegenomen in de audiodescriptie.

Onvoldoende

Steekproef

Website

De volgende webpagina's zijn opgenomen in de steekproef:

Beginpagina
https://www.cultureelerfgoed.nl/
Contact
https://www.cultureelerfgoed.nl/contact
Contactformulier
https://www.cultureelerfgoed.nl/contact/contactformulier
Vestiging Amersfoort
https://www.cultureelerfgoed.nl/contact/amersfoort
Routebeschrijving naar vestiging Amersfoort
https://www.cultureelerfgoed.nl/contact/amersfoort/routebeschrijving-amersfoort
Over ons
https://www.cultureelerfgoed.nl/over-ons
Wat doet de Rijksdienst?
https://www.cultureelerfgoed.nl/over-ons/wat-doet-de-rijksdienst
Agenda
https://www.cultureelerfgoed.nl/actueel/agenda
Week van het Duurzaam Erfgoed
https://www.cultureelerfgoed.nl/actueel/agenda/2024/09/18/week-van-het-duurzaam-erfgoed
Jos Bazelmans benoemd tot bijzonder hoogleraar Universiteit Leiden
https://www.cultureelerfgoed.nl/actueel/nieuws/2024/09/11/jos-bazelmans-bijzonder-hoogleraar-universiteit-leiden
Te land, ter zee en in de lucht
https://www.cultureelerfgoed.nl/actueel/weblogs/adviseurs/2024/te-land-ter-zee-en-in-de-lucht
Overzicht bronnen & kaarten
https://www.cultureelerfgoed.nl/onderwerpen/bronnen-en-kaarten/overzicht
Erfgoedatlas
https://www.cultureelerfgoed.nl/onderwerpen/bronnen-en-kaarten/overzicht/erfgoedatlas
Voorbeelden van vondsten
https://www.cultureelerfgoed.nl/onderwerpen/archeologische-vondsten-melden/voorbeelden-van-vondsten
Cyclus van 7 stappen
https://www.cultureelerfgoed.nl/onderwerpen/archeologische-monumentenzorg/cyclus-van-zeven-stappen
De ArcheoBrigade: vrijwilligers zetten zich in voor onderhoud monumenten
https://www.cultureelerfgoed.nl/onderwerpen/archeologische-monumentenzorg/artikelen/archeobrigade
Ontwikkeling van de infrastructuur in Nederland
https://www.cultureelerfgoed.nl/onderwerpen/mobiel-erfgoed/ontwikkeling-infrastructuur-in-nederland
Verdragen
https://www.cultureelerfgoed.nl/onderwerpen/internationaal/verdragen
Beginpagina (Engels)
https://english.cultureelerfgoed.nl/
Contact (Engels)
https://english.cultureelerfgoed.nl/contact
Contact form (Engels)
https://english.cultureelerfgoed.nl/contact/contact-form
Call for Applications Sharing Stories on Contested Histories 2024 (Engels)
https://english.cultureelerfgoed.nl/latest/news/2024/05/03/call-for-applications-sharing-stories-on-contested-histories-2024
Research projects (Engels)
https://english.cultureelerfgoed.nl/topics/jpich/research-projects
Maritime Heritage (Engels)
https://english.cultureelerfgoed.nl/topics/maritime-heritage

Technologieën

De volgende webtechnologieën worden gebruikt:

Onderbouwing van de evaluatie

Webbrowsers

De volgende webbrowsers zijn gebruikt tijdens dit onderzoek:

  • Google Chrome (versie 131)
  • Mozilla Firefox (versie 132)
  • Microsoft Edge (versie 131)
  • Apple Safari (versie 18.1.1)

Software

De volgende software is gebruikt tijdens dit onderzoek:

  • Adobe Acrobat Pro DC
  • NVDA
  • VoiceOver
  • Colour Contrast Analyser (CCA)
accessa