
WCAG 2.1 onderzoek
Volledig onderzoek website van de website Nationale Onderzoeksagenda Archeologie 2.0 van Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.
- Dick van Mersbergen, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed
- Niek Derksen, WCAG.nl
- 2 oktober 2025
- WCAG 2.1 AA
- Onderzoek
Inhoudsopgave
Uitvoering
WCAG.nl is een onderzoeks- en adviesbureau gespecialiseerd in digitale toegankelijkheid. Wij voeren toegankelijkheidsonderzoek uit en bieden advies om websites en documenten optimaal toegankelijk te maken voor alle gebruikers.

Samenvatting
Dit onderzoeksrapport beschrijft in welke mate de website Nationale Onderzoeksagenda Archeologie 2.0 (https://noaa.cultureelerfgoed.nl/) van Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed voldoet aan WCAG 2.1 AA. Het onderzoek is uitgevoerd volgens de evaluatiemethode WCAG-EM. Het onderzoek is afgerond op 3 oktober 2025.
Uit het onderzoek blijkt dat nog niet volledig wordt voldaan aan WCAG 2.1 AA. Op dit moment voldoet de website aan 39 van de 50 succescriteria. De website is over het algemeen van goede kwaliteit.
Veel onderdelen van de website zijn goed toegankelijk:
content heeft een logische leesvolgorde
content kan goed worden herschaald
pagina’s hebben een goede paginatitel
links hebben een goede linktekst
taal is goed ingesteld
Maar er zijn er ook verbeterpunten gevonden:
niet-tekstuele content heeft nog niet overal goede tekstalternatieven
tekst wordt nog niet overal betekenisvol in de code opgemaakt
content heeft nog geen logische leesvolgorde
tekst heeft nog niet overal genoeg contrast
niet-tekstuele content heeft nog niet overal genoeg contrast
functionaliteit is nog niet goed te bedienen met het toetsenbord
pagina’s hebben nog niet allemaal een goede paginatitel
indicator van de toetsenbordfocus is nog niet overal goed zichtbaar
Zie de uitgebreide rapportage voor een overzicht van alle bevindingen. In de rapportage worden slechts voorbeelden gegeven van aangetroffen problemen. Ga bij elk probleem de hele website na en controleer of dit ook op andere plaatsen voorkomt.
Omdat het onderzoek uit een steekproef bestaat, kan het zijn dat een probleem niet gesignaleerd wordt. Het kan dan bij een volgend onderzoek anders worden beoordeeld. De steekproef is representatief voor alle content op het getoetste domein, inclusief eventueel genoemde deel-, sub- en andere domeinen die in de scope van dit onderzoek vallen. Het onderzoek is een momentopname. Bij het doorvoeren van verbeteringen kunnen nieuwe toegankelijkheidsproblemen ontstaan.
Versies
Rapporten met het hoogste versienummer vervangen alle eerdere versies.
Versie | Datum | Reden voor wijziging | Auteur |
---|---|---|---|
1.0 | 3 oktober 2025 | Eerste versie | Niek Derksen |
Uitgebreide rapportage
Overzicht
In dit rapport rapporteren we over 50 van de 50 succescriteria van een volledig onderzoek website WCAG 2.1 AA. Bekijk hier de resultaten van het onderzoek.
- 28 voldoendes
- 11 onvoldoendes
- 11 niet van toepassing
- 0 niet getoetst
Principe 1. Waarneembaar
Richtlijn 1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content
Niveau A
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft deze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Bevindingen voor 1.1.1 Niet-tekstuele content
Algemeen
#1Op de website staan (heel erg veel) "i"-iconen. Deze afbeeldingen worden ook gebruikt als knop. De iconen triggeren bij activatie een tooltip. Deze afbeeldingen zijn geplaatst met CSS en hebben geen tekstalternatief. De knoppen hebben hierdoor geen label.
#3Op de website staan "i"-iconen. Deze knoppen triggeren bij activatie een tooltip. In de tooltips staan "x"-iconen. Deze afbeeldingen zijn geplaatst met CSS en hebben geen tekstalternatief. De knoppen hebben hierdoor geen label.
Richtlijn 1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Niveau A
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld
Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Niveau A
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Niveau A
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Niveau AA
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Niveau AA
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Richtlijn 1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties
Niveau A
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Bevindingen voor 1.3.1 Info en relaties
Beginpagina
#5Op de pagina staan blokken met filters. In deze blokken staan teksten zoals "Zoeken", "Archeoregio", enz. Deze teksten zijn afwijkend opgemaakt met een andere kleur. Deze tekst ziet er uit als een kop en heeft de functie van een kop, maar wordt in de code niet opgemaakt als kop.
Wanneer en op welke wijze zijn gebieden die ...
#15Op de pagina staan blokken met thema's/categorieën. In deze blokken staan teksten zoals "Archeoregio", "Periode", enz. Deze teksten zijn afwijkend opgemaakt met een andere achtergrondkleur. Deze tekst ziet er uit als een kop en heeft de functie van een kop, maar wordt in de code niet opgemaakt als kop.
#16Op de pagina staat een lijst met literatuurbronnen. Deze tekst ziet er uit als een lijst en heeft de functie van een lijst (opsomming), maar wordt in de code niet opgemaakt als lijst.
5. Sociale en economische differentiatie
#17Op de pagina staan een blok met links. In dit blok staat de tekst "Onderzoeksvragen". Deze tekst is afwijkend opgemaakt met een andere achtergrondkleur. Deze tekst ziet er uit als een kop en heeft de functie van een kop, maar wordt in de code niet opgemaakt als kop.
(Print) Wanneer en op welke wijze zijn gebieden die ...
#18Op de pagina staat een lijst met literatuurbronnen. Deze tekst ziet er uit als een lijst en heeft de functie van een lijst (opsomming), maar wordt in de code niet opgemaakt als lijst.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Niveau A
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Niveau A
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
1.3.4 Weergavestand
Niveau AA
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
1.3.5 Identificeer het doel van de input
Niveau AA
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer
Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Richtlijn 1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur
Niveau A
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
1.4.2 Geluidsbediening
Niveau A
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
1.4.3 Contrast (minimum)
Niveau AA
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen
Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Bevindingen voor 1.4.3 Contrast (minimum)
Algemeen
#10Op de website staan blokken met filters. Deze tekst heeft bij hover niet genoeg contrast. De kleur
#007BC7
op achtergrondkleur#F6F6F9
komt uit op een contrastverhouding van 4,2:1.#11Op de website staan blokken met links. Deze tekst heeft bij hover niet genoeg contrast. De kleur
#007BC7
op achtergrondkleur#F6F6F9
komt uit op een contrastverhouding van 4,2:1.#12Op de website staan blokken met filters. Als een filter is geselecteerd verschijnt deze bovenaan het blok. Deze tekst heeft niet genoeg contrast. De kleur
#007BC7
op achtergrondkleur#F6F6F9
komt uit op een contrastverhouding van 4,2:1.
1.4.4 Herschalen van tekst
Niveau AA
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Niveau AA
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen
Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
1.4.10 Reflow
Niveau AA
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor
Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels;
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Niveau AA
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren
Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Bevindingen voor 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Beginpagina
#13Op de pagina staat een zoekveld. Dit invoerveld heeft niet genoeg contrast. De kleur
#CCCCCC
op achtergrondkleur#F6F6F9
komt uit op een contrastverhouding van 1,5:1.#14Op de pagina staat een zoekveld. De focus indicator van dit invoerveld heeft niet genoeg contrast. De kleur
#66AFE9
op achtergrondkleur#F6F6F9
komt uit op een contrastverhouding van 2,2:1.
1.4.12 Tekstafstand
Niveau AA
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen
Regelhoogte (regelafstand) naar ten minste 1,5 keer de lettergrootte;
Afstand tussen alinea's naar ten minste 2 keer de lettergrootte;
Letterafstand (spatiëren van letters) naar ten minste 0,12 keer de lettergrootte;
Spatiëren van woorden naar ten minste 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze eigenschappen voor tekststijl in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
1.4.13 Content bij hover of focus
Niveau AA
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken
Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en is niet aangepast door de auteur.
Principe 2. Bedienbaar
Richtlijn 2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord
Niveau A
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Bevindingen voor 2.1.1 Toetsenbord
Algemeen
#8Op de website staan blokken met filters. In deze filters staan lijsten met knoppen. Deze knoppen zijn niet te bereiken en bedienen met alleen het toetsenbord. Er wordt een script gebruikt om van een HTML-element een bedieningselement te maken.
2.1.2 Geen toetsenbordval
Niveau A
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
2.1.4 Enkel teken sneltoetsen
Niveau A
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken
Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijv. Ctrl, Alt, enz.);
Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Richtlijn 2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar
Niveau A
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken
Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Niveau A
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken
Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Richtlijn 2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Niveau A
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Richtlijn 2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen
Niveau A
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
2.4.2 Paginatitel
Niveau A
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Bevindingen voor 2.4.2 Paginatitel
Algemeen
#9Alle pagina's op de website hebben de titel "Nationale Onderzoeksagenda Archeologie 2.0". Deze titel beschrijft niet goed het onderwerp of doel van de pagina. De titels zijn niet uniek.
2.4.3 Focus volgorde
Niveau A
Als in webpagina's sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Bevindingen voor 2.4.3 Focus volgorde
Algemeen
#22Op de website staat een "Terug naar boven"-knop. Dit is een (soort) ankerlink. De focus gaat niet mee als deze ankerlink wordt gebruikt.
2.4.4 Linkdoel (in context)
Niveau A
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis kan hebben voor gebruikers in het algemeen.
2.4.5 Meerdere manieren
Niveau AA
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
2.4.6 Koppen en labels
Niveau AA
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Bevindingen voor 2.4.6 Koppen en labels
Algemeen
#6Op de website staan "i"-iconen. Deze knoppen triggeren bij activatie een tooltip. In de tooltips staan vetgedrukte teksten. Deze teksten zijn opgemaakt met een kop-element (
<h5>
). Een aantal van deze koppen heeft geen content. (Bijvoorbeeld de tooltips in Periode > Middeleeuwen en Periode > Nieuwe tijd.)
2.4.7 Focus zichtbaar
Niveau AA
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Bevindingen voor 2.4.7 Focus zichtbaar
Algemeen
#7Op de website is de focusindicator is niet overal zichtbaar. (Bijvoorbeeld alle elementen met de class
.btn
.)
Richtlijn 2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren
Niveau A
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
2.5.2 Aanwijzerannulering
Niveau A
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken
Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
2.5.3 Label in naam
Niveau A
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
2.5.4 Bewegingsactivering
Niveau A
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer
Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Principe 3. Begrijpelijk
Richtlijn 3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina
Niveau A
De standaard menselijke taal van diverse webpagina's kan door software bepaald worden.
3.1.2 Taal van onderdelen
Niveau AA
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Bevindingen voor 3.1.2 Taal van onderdelen
Wanneer en op welke wijze zijn gebieden die ...
#19Op de pagina staat een lijst met literatuurbronnen. In deze lijst staan veel Engelstalige bronnen. De taalwissel van deze onderdelen is niet aangegeven in de code.
(Print) Wanneer en op welke wijze zijn gebieden die ...
#20Op de pagina staat een lijst met literatuurbronnen. In deze lijst staan veel Engelstalige bronnen. De taalwissel van deze onderdelen is niet aangegeven in de code.
Richtlijn 3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus
Niveau A
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
3.2.2 Bij input
Niveau A
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
3.2.3 Consistente navigatie
Niveau AA
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
3.2.4 Consistente identificatie
Niveau AA
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Richtlijn 3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie
Niveau A
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
3.3.2 Labels of instructies
Niveau A
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
3.3.3 Foutsuggestie
Niveau AA
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Niveau AA
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door gebruikers bedienbaar gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt ten minste één van de volgende zaken
Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Principe 4. Robuust
Richtlijn 4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen
Niveau A
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
4.1.2 Naam, rol, waarde
Niveau A
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Bevindingen voor 4.1.2 Naam, rol, waarde
Algemeen
#2Op de website staan (heel erg veel) "i"-iconen. Deze afbeeldingen worden ook gebruikt als knop. De iconen triggeren bij activatie een tooltip. Deze knoppen hebben geen content. De knoppen hebben hierdoor geen naam.
#4Op de website staan "i"-iconen. Deze knoppen triggeren bij activatie een tooltip. In de tooltips staan "x"-iconen. Deze knoppen hebben geen content. De knoppen hebben hierdoor geen naam.
Beginpagina
#21Op de pagina staan blokken met filters. In deze blokken "Periode" en "Complextype" staan de filters volgens een treeview. Deze treeview heeft niet de benodigde ARIA-rollen en/of attributen.
4.1.3 Statusberichten
Niveau AA
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Opsomming van alle bevindingen
De volgende bevindingen zijn gerapporteerd op de website
Alle bevindingen
Nummer van de bevinding | Succescriterium | Pagina/document | Bevinding | Resultaat | |
---|---|---|---|---|---|
#1 | Bekijk succescriterium 1.1.1 | Algemeen | Op de website staan (heel erg veel) "i"-iconen. Deze afbeeldingen worden ook gebruikt als knop. De iconen triggeren bij activatie een tooltip. Deze afbeeldingen zijn geplaatst met CSS en hebben geen tekstalternatief. De knoppen hebben hierdoor geen label. | Onvoldoende | |
#3 | Bekijk succescriterium 1.1.1 | Algemeen | Op de website staan "i"-iconen. Deze knoppen triggeren bij activatie een tooltip. In de tooltips staan "x"-iconen. Deze afbeeldingen zijn geplaatst met CSS en hebben geen tekstalternatief. De knoppen hebben hierdoor geen label. | Onvoldoende | |
#5 | Bekijk succescriterium 1.3.1 | Beginpagina | Op de pagina staan blokken met filters. In deze blokken staan teksten zoals "Zoeken", "Archeoregio", enz. Deze teksten zijn afwijkend opgemaakt met een andere kleur. Deze tekst ziet er uit als een kop en heeft de functie van een kop, maar wordt in de code niet opgemaakt als kop. | Onvoldoende | |
#15 | Bekijk succescriterium 1.3.1 | Wanneer en op welke wijze zijn gebieden die ... | Op de pagina staan blokken met thema's/categorieën. In deze blokken staan teksten zoals "Archeoregio", "Periode", enz. Deze teksten zijn afwijkend opgemaakt met een andere achtergrondkleur. Deze tekst ziet er uit als een kop en heeft de functie van een kop, maar wordt in de code niet opgemaakt als kop. | Onvoldoende | |
#16 | Bekijk succescriterium 1.3.1 | Wanneer en op welke wijze zijn gebieden die ... | Op de pagina staat een lijst met literatuurbronnen. Deze tekst ziet er uit als een lijst en heeft de functie van een lijst (opsomming), maar wordt in de code niet opgemaakt als lijst. | Onvoldoende | |
#17 | Bekijk succescriterium 1.3.1 | 5. Sociale en economische differentiatie | Op de pagina staan een blok met links. In dit blok staat de tekst "Onderzoeksvragen". Deze tekst is afwijkend opgemaakt met een andere achtergrondkleur. Deze tekst ziet er uit als een kop en heeft de functie van een kop, maar wordt in de code niet opgemaakt als kop. | Onvoldoende | |
#18 | Bekijk succescriterium 1.3.1 | (Print) Wanneer en op welke wijze zijn gebieden die ... | Op de pagina staat een lijst met literatuurbronnen. Deze tekst ziet er uit als een lijst en heeft de functie van een lijst (opsomming), maar wordt in de code niet opgemaakt als lijst. | Onvoldoende | |
#10 | Bekijk succescriterium 1.4.3 | Algemeen | Op de website staan blokken met filters. Deze tekst heeft bij hover niet genoeg contrast. De kleur | Onvoldoende | |
#11 | Bekijk succescriterium 1.4.3 | Algemeen | Op de website staan blokken met links. Deze tekst heeft bij hover niet genoeg contrast. De kleur | Onvoldoende | |
#12 | Bekijk succescriterium 1.4.3 | Algemeen | Op de website staan blokken met filters. Als een filter is geselecteerd verschijnt deze bovenaan het blok. Deze tekst heeft niet genoeg contrast. De kleur | Onvoldoende |
Steekproef
Website
De volgende webpagina's zijn opgenomen in de steekproef:
- Beginpagina
- https://noaa.cultureelerfgoed.nl/search
- Wanneer en op welke wijze zijn gebieden die ...
- https://noaa.cultureelerfgoed.nl/researchQuestion/e5bc48f6-ec9d-4e43-9c53-933d5fe5c163
- 5. Sociale en economische differentiatie
- https://noaa.cultureelerfgoed.nl/researchIssue/497d15e5-30f5-4493-8dcd-bb6e44e20637
- (Print) Wanneer en op welke wijze zijn gebieden die ...
- https://noaa.cultureelerfgoed.nl/researchQuestion/print/e5bc48f6-ec9d-4e43-9c53-933d5fe5c163
Technologieën
De volgende webtechnologieën worden gebruikt:
Onderbouwing van de evaluatie
Webbrowsers
De volgende webbrowsers zijn gebruikt tijdens dit onderzoek:
Mozilla Firefox (versie 143)
Google Chrome (versie 140)
Microsoft Edge (versie 140)
Apple Safari (versie 26.0.1)
Software
De volgende software is gebruikt tijdens dit onderzoek:
Colour Contrast Analyser (CCA)
NVDA
VoiceOver