WCAG.nl

WCAG 2.1 onderzoek

Deelonderzoek inhoud van de website Gemeente Westerkwartier van Gemeente Westerkwartier.

  • Maarten Pol, Gemeente Westerkwartier
  • Ada Luppen, WCAG.nl
  • 6 november 2025
  • WCAG 2.1 AA
  • Onderzoek

Downloads

Inhoudsopgave

Uitvoering

WCAG.nl is een onderzoeks- en adviesbureau gespecialiseerd in digitale toegankelijkheid. Wij voeren toegankelijkheidsonderzoek uit en bieden advies om websites en documenten optimaal toegankelijk te maken voor alle gebruikers.

WCAG.nl

Samenvatting

Dit onderzoeksrapport beschrijft in welke mate de inhoud van Gemeente Westerkwartier (https://www.westerkwartier.nl/) van Gemeente Westerkwartier voldoet aan WCAG 2.1 AA. Het onderzoek is uitgevoerd volgens de evaluatiemethode WCAG-EM. Het onderzoek is afgerond op 7 november 2025.

Uit het onderzoek blijkt dat nog niet volledig wordt voldaan aan WCAG 2.1 AA. Op dit moment voldoet de inhoud van de website aan 25 van de 32 succescriteria. De website is over het algemeen van goede kwaliteit.

Veel onderdelen van de website zijn goed toegankelijk:

  • bijna alle afbeeldingen hebben goede tekstalternatieven

  • filmpjes hebben goede ondertitels

  • content heeft een logische leesvolgorde

  • tekst heeft bijna overal genoeg contrast

  • niet-tekstuele content heeft genoeg contrast

  • pagina’s hebben een goede paginatitel

  • links hebben een goede linktekst

  • taal is goed ingesteld.

Maar er zijn er ook verbeterpunten gevonden:

  • filmpjes hebben nog geen goede audiodescriptie

  • tekst wordt nog niet overal betekenisvol in de code opgemaakt

  • fouten in een formulier worden nog niet overal goed beschreven

Zie de uitgebreide rapportage voor een overzicht van alle bevindingen. In de rapportage worden slechts voorbeelden gegeven van aangetroffen problemen. Ga bij elk probleem de hele website na en controleer of dit ook op andere plaatsen voorkomt.

Let op: Alleen de inhoud van het platform is onderzocht. Voor een volledig onderzoek is hiernaast nog een deelonderzoek van de techniek nodig.

Omdat het onderzoek uit een steekproef bestaat, kan het zijn dat een probleem niet gesignaleerd wordt. Het kan dan bij een volgend onderzoek anders worden beoordeeld. De steekproef is representatief voor alle content op het getoetste domein, inclusief eventueel genoemde deel-, sub- en andere domeinen die in de scope van dit onderzoek vallen. Het onderzoek is een momentopname. Bij het doorvoeren van verbeteringen kunnen nieuwe toegankelijkheidsproblemen ontstaan.

Versies

Rapporten met het hoogste versienummer vervangen alle eerdere versies.

VersieDatumReden voor wijzigingAuteur
1.0
7 november 2025
Eerste versie
Ada Luppen

Gegevens

Uitgebreide rapportage

Overzicht

In dit rapport rapporteren we over 32 van de 50 succescriteria van een deelonderzoek inhoud WCAG 2.1 AA. Bekijk hier de resultaten van het onderzoek.

  1. 20 voldoendes
  2. 7 onvoldoendes
  3. 5 niet van toepassing
  4. 18 niet getoetst

Principe 1. Waarneembaar

Richtlijn 1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content

Niveau A

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

  • Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft deze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)

  • Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)

  • Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.

  • Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.

  • CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.

  • Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 1.1.1 Niet-tekstuele content
Begeleiding/dagbesteding (Wmo)
  1. #4In het onderdeel "Verdeling gebied DZNT en Miep op kaart" staat een kaart. Op deze kaart worden twee werkgebieden met woonplaatsen aangegeven. Een gebied valt onder DNZT en het ander onder Miep. Deze afbeelding heeft een kort tekstalternatief "Verdeling DNZT en Miep over de gemeente", maar geen uitgebreid tekstalternatief dat deze afbeelding beter beschrijft.

Richtlijn 1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Niveau A

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld

  • Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.

  • Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.

Resultaat:

Niet van toepassing

1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Niveau A

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Niveau A

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Wat doen zij? (Duurzaam wonen)
  1. #7Op de pagina staan drie filmpjes over energiebesparing. Aan het einde van deze filmpjes staat tekst in beeld: "Zij doen wat ze kunnen. Wat kunt u doen? Ga voor gratis advies & bedeleiding naar energieloket-groningen.nl of bel 050 - 205 04 35. Meer informatie vindt u op westerkwartier.nl/duurzaam." Deze tekst is niet meegenomen in de audiodescriptie. De filmpjes hebben ook geen transcript.

  2. #23In het filmpje over Sieta en Johan en het filmpje over Iris en Stephan staan beelden zoals een kind die in een jas en muts gaat slapen, een man die aan het gamen is of een vrouw die aan het klussen is. Iris zegt vaak "Dit is nieuw" en wijst naar bijvoorbeeld isolatie wol, tegels op de vloer, de muren en het plafond. Deze informatie is niet beschikbaar in de audiodescriptie. De filmpjes hebben ook geen transcript.

1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Niveau AA

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Niveau AA

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Wat doen zij? (Duurzaam wonen)
  1. #8Op de pagina staan drie filmpjes over energiebesparing. Aan het einde van deze filmpjes staat tekst in beeld: "Zij doen wat ze kunnen. Wat kunt u doen? Ga voor gratis advies & bedeleiding naar energieloket-groningen.nl of bel 050 - 205 04 35. Meer informatie vindt u op westerkwartier.nl/duurzaam." Deze tekst is niet meegenomen in de audiodescriptie.

  2. #24In het filmpje over Sieta en Johan en het filmpje over Iris en Stephan staan beelden zoals een kind die in een jas en muts gaat slapen, een man die aan het gamen is of een vrouw die aan het klussen is. Iris zegt vaak "Dit is nieuw" en wijst naar bijvoorbeeld isolatie wol, tegels op de vloer, de muren en het plafond. Deze informatie is niet beschikbaar in de audiodescriptie.

Richtlijn 1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties

Niveau A

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 1.3.1 Info en relaties
Rijbewijs
  1. #2In het onderdeel "Geldigheid" staat een tabel. In deze tabel staan de teksten "Leeftijd" en "Geldig." Deze teksten zijn in de code opgemaakt als kop, maar ze hebben geen functie van een kop.

  2. #3In het onderdeel "Geldigheid" staat een tabel. Alle tabelcellen in deze tabel zijn in de code opgemaakt als tabelkop, maar alleen de teksten "Leeftijd" en "Geldig" hebben de functie van een tabelkop.

Op zoek naar personeel?
  1. #10In het onderdeel "Afspraakbanen, werk-leerbanen en werkervaringsplaatsen" staan dikgedrukte teksten "Afspraakbanen", "Werk-leer banen (BBL)" en "Werkervaringsplaatsen." Deze teksten hebben de functie van een kop, maar ze zijn in de code niet opgemaakt als kop.

  2. #11In het onderdeel "Adviseurs arbeidsbemiddeling" staan e-mailadressen en telefoonnummers. Deze gegevens hebben de functie van een lijst, maar ze zijn in de code niet opgemaakt als lijst.

Jaarverslagen
  1. #14In het onderdeel "Jaarverslag Rekenkamer 2024" staat in het onderdeel "3. Aanbevelingen" een dikgedrukte tekst "2023." Deze tekst heeft de functie van een kop, maar het is in de code niet opgemaakt als kop.

  2. #15In het onderdeel "Jaarverslag Rekenkamer 2022" staan dikgedrukte teksten "Afval", "Inbreng inwoners bij beleid", "Inkoop Jeugdzorg", "DoeMee 2022", "Energietransitie" en "Herindeling." Deze teksten hebben de functie van een kop, maar ze zijn in de code niet opgemaakt als kop.

  3. #16Op de pagina (vanaf "Jaarverslag Rekenkamer 2023") staan meerdere tabellen met de gegevens over de kostenpost en de kosten. Niet alle gegevens in deze tabellen staan in een aparte tabelcel. Deze gegevens kunnen dan niet correct gekoppeld worden aan de tabelkoppen.

  4. #17In het onderdeel "Jaarverslag Rekenkamer 2022" staat een tabel met de kostenpost en de kosten. De teksten "Kostenpost" en "Kosten" hebben de functie van een tabelkop, maar ze zijn in de code niet opgemaakt als tabelkop.

  5. #18In het onderdeel "Jaarverslag Rekenkamer 2021" staan schuingedrukte teksten "Vergoeding Rekenkamerleden" en "Lidmaatschap NVRR". Deze teksten hebben de functie van een kop, maar ze zijn in de code niet opgemaakt als kop.

  6. #19In het onderdeel "Jaarverslag Rekenkamer 2020" staan dikgedrukte teksten "Informatieveiligheid", "DOE MEE – Meldingen Openbare Ruimte (MOR)", "Afval", "Sociaal domein", "Vergoeding Rekenkamerleden", "Onderzoekskosten", "Teamdag" en "Lidmaatschap NVRR". Deze teksten hebben de functie van een kop, maar ze zijn in de code niet opgemaakt als kop.

  7. #20In het onderdeel "Jaarverslag Rekenkamer 2019" staat een dikgedrukte tekst "Financiën 2019." Deze tekst heeft de functie van een kop, maar het is in de code niet opgemaakt als kop.

1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Niveau A

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Niveau A

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

1.3.4 Weergavestand

Niveau AA

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
1.3.5 Identificeer het doel van de input

Niveau AA

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer

  • Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en

  • De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.

Resultaat:

Voldoende

Richtlijn 1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur

Niveau A

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

1.4.2 Geluidsbediening

Niveau A

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

1.4.3 Contrast (minimum)

Niveau AA

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen

  • Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;

  • Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.

  • Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 1.4.3 Contrast (minimum)
Wat doen zij? (Duurzaam wonen)
  1. #9Op de pagina staan drie filmpjes. Aan het einde van deze filmpjes staan teksten in beeld. Deze teksten hebben niet genoeg contrast.

    • "Zij doen wat" en "Wat kunt u" heeft de contrastverhouding van 2,6:1 (#FFFFFF op #71B109) (benadering)

    • "Ga naar gratis advies & begeleiding naar energieloket-groningen.nl of bel 050 - 205 04 35" en "Meer informatie vindt u op westerkwartier.nl/duurzaamheid" hebben de contrastverhouding van 1,7:1 (#FFFFFF op #C1D216) (benadering).

1.4.4 Herschalen van tekst

Niveau AA

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Niveau AA

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen

  • Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;

  • Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.

Resultaat:

Niet van toepassing

1.4.10 Reflow

Niveau AA

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor

  • Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;

  • Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels;

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Resultaat:

Voldoende

1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Niveau AA

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren

  • Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;

  • Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.

Resultaat:

Voldoende

1.4.12 Tekstafstand

Niveau AA

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen

  • Regelhoogte (regelafstand) naar ten minste 1,5 keer de lettergrootte;

  • Afstand tussen alinea's naar ten minste 2 keer de lettergrootte;

  • Letterafstand (spatiëren van letters) naar ten minste 0,12 keer de lettergrootte;

  • Spatiëren van woorden naar ten minste 0,16 keer de lettergrootte.

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze eigenschappen voor tekststijl in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
1.4.13 Content bij hover of focus

Niveau AA

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken

  • Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;

  • Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;

  • Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en is niet aangepast door de auteur.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.

Principe 2. Bedienbaar

Richtlijn 2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord

Niveau A

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
2.1.2 Geen toetsenbordval

Niveau A

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

2.1.4 Enkel teken sneltoetsen

Niveau A

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken

  • Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;

  • Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijv. Ctrl, Alt, enz.);

  • Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.

Resultaat:

Niet van toepassing

Richtlijn 2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar

Niveau A

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken

  • Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of

  • Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of

  • Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of

  • Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of

  • Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of

  • 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Niveau A

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken

  • Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en

  • Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.

Resultaat:

Voldoende

Richtlijn 2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Niveau A

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Richtlijn 2.4 Navigeerbaar

2.4.1 Blokken omzeilen

Niveau A

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
2.4.2 Paginatitel

Niveau A

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

2.4.3 Focus volgorde

Niveau A

Als in webpagina's sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
2.4.4 Linkdoel (in context)

Niveau A

Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis kan hebben voor gebruikers in het algemeen.

2.4.5 Meerdere manieren

Niveau AA

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
2.4.6 Koppen en labels

Niveau AA

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 2.4.6 Koppen en labels
Begeleiding/dagbesteding (Wmo)
  1. #5Op de pagina staat een <h2> koptekst "Contactgegevens DNZT en MIEP." Deze koptekst heeft geen content zoals tekst op een kop van een niveau lager. De volgende koptekst "DNZT" is ook een <h2>.

Wat doen zij? (Duurzaam wonen)
  1. #6Op de pagina staan drie filmpjes die geplaatst zijn in een <iframe>. Al deze filmpjes hebben een label "YouTube-video: YouTube video player" toegevoegd met een aria-label en met het title-attribuut. Dit label beschrijft de inhoud van de filmpjes niet goed genoeg.

Jaarverslagen
  1. #21Op de pagina staat een <h2> koptekst "Jaarverslag Rekenkamer 2020". Deze koptekst heeft geen content zoals tekst of een kop van een niveau lager. De volgende koptekst, die in de accordeon staat, "Jaarverslag Rekenkamer 2020" is ook een <h2>.

  2. #22Op de pagina staat een <h2> koptekst "Jaarverslag Rekenkamer 2019". Deze koptekst heeft geen content zoals tekst of een kop van een niveau lager. De volgende koptekst, die in de accordeon staat, "Jaarverslag Rekenkamer 2019" is ook een <h2>.

2.4.7 Focus zichtbaar

Niveau AA

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.

Richtlijn 2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren

Niveau A

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
2.5.2 Aanwijzerannulering

Niveau A

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken

  • Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;

  • Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;

  • Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;

  • Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
2.5.3 Label in naam

Niveau A

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

2.5.4 Bewegingsactivering

Niveau A

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer

  • Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;

  • Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.

Principe 3. Begrijpelijk

Richtlijn 3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina

Niveau A

De standaard menselijke taal van diverse webpagina's kan door software bepaald worden.

3.1.2 Taal van onderdelen

Niveau AA

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Richtlijn 3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus

Niveau A

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
3.2.2 Bij input

Niveau A

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
3.2.3 Consistente navigatie

Niveau AA

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
3.2.4 Consistente identificatie

Niveau AA

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Richtlijn 3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie

Niveau A

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

3.3.2 Labels of instructies

Niveau A

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

3.3.3 Foutsuggestie

Niveau AA

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 3.3.3 Foutsuggestie
Ondernemersnieuws
  1. #12Op de pagina staat een "Aanmeldformulier." Na het foutief invullen van het e-mailadres wordt er een foutmelding "Dit is geen correct e-mailadres (E-mailadres)" getoond. Deze foutmelding beschrijft niet wat een correct e-mailadres is.

3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Niveau AA

Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door gebruikers bedienbaar gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt ten minste één van de volgende zaken

  • Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.

  • Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.

  • Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Resultaat:

Niet van toepassing

Principe 4. Robuust

Richtlijn 4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen

Niveau A

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
4.1.2 Naam, rol, waarde

Niveau A

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

4.1.3 Statusberichten

Niveau AA

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.

Opsomming van alle bevindingen

De volgende bevindingen zijn gerapporteerd op de website

Alle bevindingen

Nummer van de bevinding
Succescriterium
Pagina/document
Bevinding
Resultaat
#4Bekijk succescriterium 1.1.1Begeleiding/dagbesteding (Wmo)

In het onderdeel "Verdeling gebied DZNT en Miep op kaart" staat een kaart. Op deze kaart worden twee werkgebieden met woonplaatsen aangegeven. Een gebied valt onder DNZT en het ander onder Miep. Deze afbeelding heeft een kort tekstalternatief "Verdeling DNZT en Miep over de gemeente", maar geen uitgebreid tekstalternatief dat deze afbeelding beter beschrijft.

Onvoldoende
#7Bekijk succescriterium 1.2.3Wat doen zij? (Duurzaam wonen)

Op de pagina staan drie filmpjes over energiebesparing. Aan het einde van deze filmpjes staat tekst in beeld: "Zij doen wat ze kunnen. Wat kunt u doen? Ga voor gratis advies & bedeleiding naar energieloket-groningen.nl of bel 050 - 205 04 35. Meer informatie vindt u op westerkwartier.nl/duurzaam." Deze tekst is niet meegenomen in de audiodescriptie. De filmpjes hebben ook geen transcript.

Onvoldoende
#23Bekijk succescriterium 1.2.3Wat doen zij? (Duurzaam wonen)

In het filmpje over Sieta en Johan en het filmpje over Iris en Stephan staan beelden zoals een kind die in een jas en muts gaat slapen, een man die aan het gamen is of een vrouw die aan het klussen is. Iris zegt vaak "Dit is nieuw" en wijst naar bijvoorbeeld isolatie wol, tegels op de vloer, de muren en het plafond. Deze informatie is niet beschikbaar in de audiodescriptie. De filmpjes hebben ook geen transcript.

Onvoldoende
#8Bekijk succescriterium 1.2.5Wat doen zij? (Duurzaam wonen)

Op de pagina staan drie filmpjes over energiebesparing. Aan het einde van deze filmpjes staat tekst in beeld: "Zij doen wat ze kunnen. Wat kunt u doen? Ga voor gratis advies & bedeleiding naar energieloket-groningen.nl of bel 050 - 205 04 35. Meer informatie vindt u op westerkwartier.nl/duurzaam." Deze tekst is niet meegenomen in de audiodescriptie.

Onvoldoende
#24Bekijk succescriterium 1.2.5Wat doen zij? (Duurzaam wonen)

In het filmpje over Sieta en Johan en het filmpje over Iris en Stephan staan beelden zoals een kind die in een jas en muts gaat slapen, een man die aan het gamen is of een vrouw die aan het klussen is. Iris zegt vaak "Dit is nieuw" en wijst naar bijvoorbeeld isolatie wol, tegels op de vloer, de muren en het plafond. Deze informatie is niet beschikbaar in de audiodescriptie.

Onvoldoende
#2Bekijk succescriterium 1.3.1Rijbewijs

In het onderdeel "Geldigheid" staat een tabel. In deze tabel staan de teksten "Leeftijd" en "Geldig." Deze teksten zijn in de code opgemaakt als kop, maar ze hebben geen functie van een kop.

Onvoldoende
#3Bekijk succescriterium 1.3.1Rijbewijs

In het onderdeel "Geldigheid" staat een tabel. Alle tabelcellen in deze tabel zijn in de code opgemaakt als tabelkop, maar alleen de teksten "Leeftijd" en "Geldig" hebben de functie van een tabelkop.

Onvoldoende
#10Bekijk succescriterium 1.3.1Op zoek naar personeel?

In het onderdeel "Afspraakbanen, werk-leerbanen en werkervaringsplaatsen" staan dikgedrukte teksten "Afspraakbanen", "Werk-leer banen (BBL)" en "Werkervaringsplaatsen." Deze teksten hebben de functie van een kop, maar ze zijn in de code niet opgemaakt als kop.

Onvoldoende
#11Bekijk succescriterium 1.3.1Op zoek naar personeel?

In het onderdeel "Adviseurs arbeidsbemiddeling" staan e-mailadressen en telefoonnummers. Deze gegevens hebben de functie van een lijst, maar ze zijn in de code niet opgemaakt als lijst.

Onvoldoende
#14Bekijk succescriterium 1.3.1Jaarverslagen

In het onderdeel "Jaarverslag Rekenkamer 2024" staat in het onderdeel "3. Aanbevelingen" een dikgedrukte tekst "2023." Deze tekst heeft de functie van een kop, maar het is in de code niet opgemaakt als kop.

Onvoldoende

Steekproef

Technologieën

De volgende webtechnologieën worden gebruikt:

Onderbouwing van de evaluatie

Webbrowsers

De volgende webbrowsers zijn gebruikt tijdens dit onderzoek:

  • Google Chrome (versie 142)

  • Microsoft Edge (versie 142)

  • Mozilla Firefox (versie 144)

  • Apple Safari (versie 26.0.1)

Software

De volgende software is gebruikt tijdens dit onderzoek:

  • Adobe Acrobat Pro DC

  • PAC 2024

  • Colour Contrast Analyser (CCA)

  • VoiceOver

  • NVDA

accessa