WCAG 2.1 onderzoek
Volledig onderzoek website van de website Waterschap Hunze en Aa's van Waterschap Hunze en Aa's.
- Marco Bos, Waterschap Hunze en Aa's
- Niek Derksen, WCAG.nl
- 27 september 2024
- WCAG 2.1 AA
- Onderzoek
Downloads
Inhoudsopgave
Uitvoering
WCAG.nl is een onderzoeks- en adviesbureau gespecialiseerd in digitale toegankelijkheid. Wij voeren toegankelijkheidsonderzoek uit en bieden advies om websites en documenten optimaal toegankelijk te maken voor alle gebruikers.
Samenvatting
Dit onderzoeksrapport beschrijft in welke mate de website Waterschap Hunze en Aa's (https://www.hunzeenaas.nl/) van Waterschap Hunze en Aa's voldoet aan WCAG 2.1 AA. Dit onderzoek is uitgevoerd volgens de evaluatiemethode WCAG-EM. Het onderzoek is afgerond op 27 september 2024.
Uit het onderzoek is gebleken dat nog niet volledig wordt voldaan aan WCAG 2.1 AA. Op dit moment voldoet de website aan 33 van de 50 succescriteria. De website is over het algemeen van goede kwaliteit.
Veel onderdelen van de website zijn goed toegankelijk:
- filmpjes hebben goede ondertitels;
- filmpjes hebben goede audiodescriptie;
- content kan goed worden herschaald;
- niet-tekstuele content heeft genoeg contrast;
- functionaliteit is goed te bedienen met het toetsenbord;
- pagina’s hebben een goede paginatitel.
Maar er zijn er ook verbeterpunten gevonden:
niet-tekstuele content heeft nog niet overal goede tekstalternatieven;
tekst wordt nog niet overal betekenisvol in de code opgemaakt;
content heeft nog geen logische leesvolgorde;
tekst heeft nog niet overal genoeg contrast;
niet-tekstuele content heeft nog niet overal genoeg contrast;
herhalende blokken met content kunnen nog niet goed worden overgeslagen;
links hebben nog niet overal een goede linktekst;
indicator van de toetsenbordfocus is nog niet overal goed zichtbaar;
taal is nog niet goed ingesteld;
fouten in een formulier worden nog niet overal goed beschreven.
Zie de uitgebreide rapportage voor een overzicht van alle bevindingen. In de rapportage worden slechts voorbeelden gegeven van aangetroffen problemen.
Omdat het onderzoek uit een steekproef bestaat, kan het zijn dat een probleem niet gesignaleerd wordt. Het kan dan bij een volgend onderzoek anders worden beoordeeld. De steekproef is representatief voor alle content op het getoetste domein, inclusief eventueel genoemde deel-, sub- en andere domeinen die in de scope van dit onderzoek vallen. Het onderzoek is een momentopname. Bij het doorvoeren van verbeteringen kunnen nieuwe toegankelijkheidsproblemen ontstaan.
Uitgebreide rapportage
Overzicht
In dit rapport rapporteren we over 50 van de 50 succescriteria van een volledig onderzoek website WCAG 2.1 AA. Bekijk hier de resultaten van het onderzoek.
- 29 voldoendes
- 17 onvoldoendes
- 4 niet van toepassing
- 0 niet getoetst
Principe 1. Waarneembaar
Richtlijn 1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content
Niveau A
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft deze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Bevindingen voor 1.1.1 Niet-tekstuele content
Algemeen
#6Op de veel pagina's van de website staat een achtergrondafbeelding in de hero. Deze afbeelding is decoratief maar de afbeelding wordt nog niet verborgen voor schermlezers (door het
aria-label
-attribuut in combinatie met hetrole="img"
). Het tekstalternatief beschrijft ook niet goed wat er op de afbeelding te zien is. Bijvoorbeeld:- Het tekstalternatief van de afbeelding op de beginpagina is "Wij werken aan voldoende schoon water en veiligheid".
- Het tekstalternatief van de afbeelding op de contact is "Contact".
#13Op de website staan 4 social media-iconen in de footer. Deze afbeeldingen worden ook gebruikt als link. De afbeeldingen zijn geplaatst met CSS en hebben geen tekstalternatief. De links hebben hierdoor geen linktekst.
#15Op veel pagina's van de website staat een kleine sidebar met contactgegevens. In dit onderdeel staat een afbeelding. Deze afbeelding is decoratief. Het tekstalternatief van deze afbeelding is overal "Heeft u vragen". De afbeelding wordt hierdoor nog niet verborgen voor schermlezers. Het tekstalternatief beschrijft ook niet goed wat er op de afbeelding te zien is.
Beginpagina
#1Op de pagina staan evenementen in het onderdeel "Agenda". Bij ieder evenement staan een locatie-icoon en een tijd-icoon. Deze afbeeldingen dragen informatie over. Ze worden gebruikt om informatie te labelen. De afbeeldingen zijn geplaatst met CSS en hebben geen tekstalternatief.
Contact
#8Op de pagina staat een logo van DigiD in het onderdeel "Klacht indienen". Deze afbeelding is decoratief. Het tekstalternatief is "logo digid". De afbeelding wordt hierdoor nog niet verborgen voor schermlezers.
(Het logo van DigiD heeft een tekstalternatief, het logo van eHerkenning heeft geen tekstalternatief en wordt daardoor wel verborgen voor schermlezers. Geef hier óf beide afbeeldingen een passend tekstalternatief, óf verberg ze allebei voor schermlezers.)
Projecten
#16Op de pagina staan blokken met projecten. Deze projecten hebben allemaal een eigen afbeelding. Deze afbeeldingen zijn decoratief. De afbeeldingen hebben een tekstalternatief. De afbeeldingen worden hierdoor nog niet verborgen voor schermlezers. Niet alle tekstalternatieven beschrijven even goed wat er op de afbeelding te zien is.
#25Op de pagina staan blokken met projecten. Deze projecten hebben allemaal een periode-icoon en/of een status-icoon. Deze afbeeldingen dragen informatie over. Ze worden gebruikt om informatie te labelen. De afbeeldingen zijn geplaatst met CSS en hebben geen tekstalternatief.
Onderhoudsplicht
#35Op de pagina staat een kaart met informatie. Op deze kaart staan sloten gemarkeerd. Deze sloten triggeren bij klik extra informatie. Deze content heeft geen toegankelijk alternatief. (Voor deze kaart valt het interactieve deel onder de wettelijke uitzonderingen. Voor de informatie die op de kaart wordt weergegeven moet wél een toegankelijk alternatief worden gegeven.)
Een schone sloot voorkomt wateroverlast
#17Op de pagina staat een afbeelding in het onderdeel "Hier moet uw sloot aan voldoen" in de sidebar. Deze afbeelding wordt ook gebruikt als link. De afbeelding wordt verborgen voor schermlezers (door
alt=""
). De afbeelding heeft geen tekstalternatief. De link heeft hierdoor geen linktekst.
Wat we doen
#19Op de pagina staan blokken met projecten. Deze projecten hebben allemaal een eigen afbeelding. Deze afbeeldingen zijn decoratief. De afbeeldingen hebben een tekstalternatief. De afbeeldingen worden hierdoor nog niet verborgen voor schermlezers. Niet alle tekstalternatieven beschrijven goed wat er op de afbeelding te zien is.
Spreekbeurt
#20Op de pagina staat een afbeelding in het onderdeel "Stap 2". Dit is een complexe afbeelding. De afbeelding draagt informatie over. De afbeelding wordt verborgen voor schermlezers (door
alt=""
). De afbeelding heeft hierdoor geen tekstalternatief.
Actueel
#26Op de pagina staan evenementen in het onderdeel "Agenda". Deze evenementen hebben allemaal een locatie-icoon en/of een tijd-icoon. Deze afbeeldingen dragen informatie over. Ze worden gebruikt om informatie te labelen. De afbeeldingen zijn geplaatst met CSS en hebben geen tekstalternatief.
Agenda
#31Op de pagina staan evenementen. Deze evenementen hebben allemaal een locatie-icoon en/of een tijd-icoon. Deze afbeeldingen dragen informatie over. Ze worden gebruikt om informatie te labelen. De afbeeldingen zijn geplaatst met CSS en hebben geen tekstalternatief.
Tussenevaluatie Kaderrichtlijn Water (PDF)
#41Het document is niet gecodeerd voor toegankelijkheid. Afbeeldingen zijn niet gemarkeerd. De afbeeldingen hebben hierdoor ook geen tekstalternatief.
Voorbereidingskrediet Kadeversterking BoeloTijdenskanaal (PDF)
#53In het document staat op iedere pagina een logo in de rechterbovenhoek. Deze afbeelding draagt informatie over. De afbeelding is gemarkeerd. Het tekstalternatief is "C:\Users\xentialtest\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\44F1D47.tmp". Dit tekstalternatief beschrijft niet goed wat er op de afbeelding te zien is.
#55In het document staat een afbeelding van een kaart op pagina 4. Deze afbeelding draagt informatie over. De afbeelding is gemarkeerd maar heeft geen tekstalternatief.
Eindrapport UPDA 2022 (PDF)
#42Het document is niet gecodeerd voor toegankelijkheid. Afbeeldingen zijn niet gemarkeerd. De afbeeldingen hebben hierdoor ook geen tekstalternatief.
Richtlijn 1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Niveau A
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld
Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Bevindingen voor 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Spreekbeurt
#21Op de pagina staat een presentatie in het onderdeel "Voorbeeldpresentatie" in de sidebar. Dit is een filmpje zonder geluid. Dit filmpje heeft geen toegankelijk alternatief zoals een transcript of audiodescriptie.
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Niveau A
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Niveau A
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Niveau AA
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Niveau AA
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Richtlijn 1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties
Niveau A
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Bevindingen voor 1.3.1 Info en relaties
Algemeen
#30AdviesOp vrijwel alle pagina's slaat de volgorde van koppen kopniveaus over. Bijvoorbeeld:
- Op de pagina "Contact" is de kopvolgorde
<h1>
naar<h3>
naar<h4>
. - Op de pagina "Over ons" is de kopvolgorde
<h1>
naar<h3>
. - enz.
- Op de pagina "Contact" is de kopvolgorde
Spreekbeurt
#22Op de pagina staan de teksten "Stap 1", "Stap 2", enz. Deze teksten zijn afwijkend opgemaakt met een grotere lettergrootte en vetgedrukte tekst. Deze teksten zien er uit als een kop en hebben de functie van een kop, maar worden in de code niet opgemaakt als kop.
#23Op de pagina staat een opsomming in het onderdeel "Stap 1". Deze tekst ziet er uit als een lijst en heeft de functie van een lijst (opsomming), maar wordt niet gemarkeerd als lijst.
Inloopbijeenkomst oeverzones Oldambtmeer
#32Op de pagina staan de teksten "Aanpak oeverzones", "Start werkzaamheden" en "Inloopbijeenkomst". Deze teksten zijn afwijkend opgemaakt met een grotere lettergrootte en vetgedrukte tekst. Deze teksten zien er uit als een kop en hebben de functie van een kop, maar worden in de code niet opgemaakt als kop.
Tussenevaluatie Kaderrichtlijn Water (PDF)
#43Het document is niet gecodeerd voor toegankelijkheid. Inhoudsopgave, paragrafen, koppen, lijsten, tabellen, enz. zijn niet gemarkeerd. Informatie, structuur, of relaties kunnen niet door software bepaald worden.
Voorbereidingskrediet Kadeversterking BoeloTijdenskanaal (PDF)
#56In het document kunnen informatie, structuur, of relaties die wel worden overgebracht door presentatie, niet goed door software bepaald worden. Koppen, lijsten, tabellen, enz. zijn niet juist gemarkeerd. Tekst die geen tabel is, wordt wel opgemaakt als een tabel. Tekst die er uit ziet als een kop en de functie heeft van een kop, wordt niet gemarkeerd als kop. Tekst die er uit ziet als een lijst en de functie heeft van een lijst, wordt niet gemarkeerd als lijst. Enz.
#72In het document staan de teksten "Externe berokkenen" en "Reden" in een tabel op pagina 1. Deze tekst heeft de functie van een tabelkop, maar wordt niet gemarkeerd als tabelkop. Het bereik van deze tabelkop is ook nog niet ingesteld.
Eindrapport UPDA 2022 (PDF)
#44Het document is niet gecodeerd voor toegankelijkheid. Inhoudsopgave, paragrafen, koppen, lijsten, tabellen, enz. zijn niet gemarkeerd. Informatie, structuur, of relaties kunnen niet door software bepaald worden.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Niveau A
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Bevindingen voor 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Tussenevaluatie Kaderrichtlijn Water (PDF)
#45Het document is niet gecodeerd voor toegankelijkheid. De leesvolgorde van een schermlezer is niet ingesteld. Hierdoor kan geen correcte leesvolgorde door software worden bepaald.
Voorbereidingskrediet Kadeversterking BoeloTijdenskanaal (PDF)
#54In het document staat op iedere pagina de tekst "Bestuursvoorstel". Deze informatieve content is niet gemarkeerd. De content wordt hierdoor verborgen voor schermlezers.
#57In het document is de leesvolgorde van een schermlezer is niet goed ingesteld. Hierdoor kan geen correcte leesvolgorde door software worden bepaald. De logo's in de rechterbovenhoek worden eerst voorgelezen, en daarna de rest van de inhoud.
Eindrapport UPDA 2022 (PDF)
#46Het document is niet gecodeerd voor toegankelijkheid. De leesvolgorde van een schermlezer is niet ingesteld. Hierdoor kan geen correcte leesvolgorde door software worden bepaald.
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Niveau A
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
1.3.4 Weergavestand
Niveau AA
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
1.3.5 Identificeer het doel van de input
Niveau AA
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer
Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Richtlijn 1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur
Niveau A
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Bevindingen voor 1.4.1 Gebruik van kleur
Tussenevaluatie Kaderrichtlijn Water (PDF)
#47In het document wordt op verschillende plekken alleen kleur gebruikt om informatie over te brengen of een visueel element te onderscheiden. Bijvoorbeeld:
- Op pagina 8 staat een infographic. Hier wordt alleen kleur gebruikt om elementen visueel te onderscheiden.
- Op pagina 10 staat een tabel. Hier wordt alleen kleur gebruikt om informatie over te brengen.
- Op pagina 18 staat een tabel. Hier wordt alleen kleur gebruikt om informatie over te brengen.
- enz.
Eindrapport UPDA 2022 (PDF)
#48In het document wordt op verschillende plekken alleen kleur gebruikt om informatie over te brengen of een visueel element te onderscheiden. Bijvoorbeeld:
- Op pagina 11 staan 2 grafieken. Hier wordt alleen kleur gebruikt om informatie over te brengen.
- Op pagina 12 staan 2 kaarten. Hier wordt alleen kleur gebruikt om elementen visueel te onderscheiden.
- enz.
1.4.2 Geluidsbediening
Niveau A
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
1.4.3 Contrast (minimum)
Niveau AA
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen
Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Bevindingen voor 1.4.3 Contrast (minimum)
Beginpagina
#2Op de pagina staat een achtergrondafbeelding in de hero. Bovenop deze afbeelding staat de tekst "Wij werken aan voldoende schoon water en veiligheid", "3.525", "1.470" en "13". Dit is grote tekst. Deze tekst heeft niet overal genoeg contrast.
#3Op de pagina staat een achtergrondafbeelding in de hero. Bovenop deze afbeelding staat de tekst "kilometer kanalen en sloten", "kilometer kaden" en "rioolwaterzuiveringen". Deze tekst heeft niet overal genoeg contrast.
Tussenevaluatie Kaderrichtlijn Water (PDF)
#52In het document worden de hoofdstukken opgemaakt met witte letters op een lichtblauwe achtergrond. Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,96:1 gemeten (
#FFFFFF
op#5B9BD5
).#73In het document staat de tekst "KRW Beoordeling 2023" in een afbeelding op pagina 8. Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,8:1 gemeten (
#FFFFFF
op#93D650
(benadering)).
Eindrapport UPDA 2022 (PDF)
#49In het document staat veel groene tekst op een witte achtergrond. Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 3,5:1 gemeten (
#1B95AC
op#FFFFFF
). Dit komt op meerdere plekken voor.#50In het document staat de tekst "3.1", "3.2", enz. in de inhoudsopgave op pagina 2. Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 3:1 gemeten (
#1B95AC
op#D5F4F3
).#51In het document staan de teksten "drift" en "atmosferische depositie" in een afbeelding op pagina 6. Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 3:1 gemeten (
#1B95AC
op#D5F4F3
).
1.4.4 Herschalen van tekst
Niveau AA
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Niveau AA
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen
Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
1.4.10 Reflow
Niveau AA
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor
Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels;
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Niveau AA
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren
Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Bevindingen voor 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Algemeen
#12Op de website staan verschillende links die er uit zien als 'knoppen'. (
<a class=btn ...>
). De focusindicator van deze bedieningselementen heeft niet overal genoeg contrast. Bijvoorbeeld:- De link "Over ons" in het onderdeel "Het waterschap is er voor u" op de beginpagina.
- De link "Stuur ons een e-mail" in het onderdeel "Neem contact met ons op" op de contactpagina.
#64Op de website staat een zoekveld in de header. Bij dit zoekveld staat een "Zoek"-knop. De focusindicator van dit bedieningselement heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,7:1 gemeten (
#A1CCFF
op#FFFFFF
).
Zoekresultaten
#9Op de pagina staat een zoekveld in de content. Dit invoerveld heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,1:1 gemeten (
#F9F9F9
op#FFFFFF
).#65Op de website staat een zoekveld in de content. Bij dit zoekveld staat een "Zoek"-knop. De focusindicator van dit bedieningselement heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,7:1 gemeten (
#A1CCFF
op#FFFFFF
).
Actueel
#27Op de pagina staat een formulier. In dit formulier staan 3 invoervelden. Deze bedieningselementen hebben niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,1:1 gemeten (
#F2F2F2
op#FFFFFF
).#70Op de pagina staat een formulier. In dit formulier staan 2 selectievakjes. De focusindicator van deze bedieningselementen heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,7:1 gemeten (
#A1CCFF
op#FFFFFF
).
Tussenevaluatie Kaderrichtlijn Water (PDF)
#59In het document staat een afbeelding met cirkeldiagrammen op pagina 8. Onderdelen in deze diagrammen hebben niet genoeg contrast tegen de achtergrond en/of tegen elkaar.
#60In het document staat een afbeelding met grafieken op pagina 22, 25, 29, enz. De rode stippellijn in deze grafiek heeft niet genoeg contrast tegen de achtergrond. Contrastverhouding van 2,7:1 gemeten (
#D6D6D6
op#FF0100
(benadering)).
Eindrapport UPDA 2022 (PDF)
#61In het document staat een afbeelding met een grafiek op pagina 25. Onderdelen in deze grafiek hebben niet genoeg contrast tegen de achtergrond en tegen de elkaar.
1.4.12 Tekstafstand
Niveau AA
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen
Regelhoogte (regelafstand) naar ten minste 1,5 keer de lettergrootte;
Afstand tussen alinea's naar ten minste 2 keer de lettergrootte;
Letterafstand (spatiëren van letters) naar ten minste 0,12 keer de lettergrootte;
Spatiëren van woorden naar ten minste 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze eigenschappen voor tekststijl in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
1.4.13 Content bij hover of focus
Niveau AA
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken
Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en is niet aangepast door de auteur.
Principe 2. Bedienbaar
Richtlijn 2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord
Niveau A
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
2.1.2 Geen toetsenbordval
Niveau A
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
2.1.4 Enkel teken sneltoetsen
Niveau A
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken
Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijv. Ctrl, Alt, enz.);
Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Richtlijn 2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar
Niveau A
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken
Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Niveau A
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken
Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Richtlijn 2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Niveau A
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Richtlijn 2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen
Niveau A
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Bevindingen voor 2.4.1 Blokken omzeilen
Algemeen
#4Op de website staan herhalende blokken met content die op meerdere pagina's worden herhaald (zoals logo, navigatie en broodkruimelpad), maar er zijn geen skiplinks beschikbaar om deze herhalende blokken met content te omzeilen.
2.4.2 Paginatitel
Niveau A
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Bevindingen voor 2.4.2 Paginatitel
Tussenevaluatie Kaderrichtlijn Water (PDF)
#36In het document is geen titel ingesteld.
Voorbereidingskrediet Kadeversterking BoeloTijdenskanaal (PDF)
#37In het document is geen titel ingesteld.
Eindrapport UPDA 2022 (PDF)
#38In het document is geen titel ingesteld.
2.4.3 Focus volgorde
Niveau A
Als in webpagina's sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
2.4.4 Linkdoel (in context)
Niveau A
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis kan hebben voor gebruikers in het algemeen.
Bevindingen voor 2.4.4 Linkdoel (in context)
Bestuur
#67Op de pagina staan meerdere links met de linktekst "Download". Iedere link heeft een ander linkdoel. Het linkdoel is niet duidelijk af te leiden uit alleen deze linktekst of uit de (door software bepaalde) context van de link.
#33AdviesLinks die dicht bij elkaar staan hebben hetzelfde linkdoel:
- Op de pagina staan de links "Coalitieakkoord 2023-2027" en "Download" direct naast elkaar. Deze 2 links hebben hetzelfde doel.
- Op de pagina staan de links "Nevenfuncties-bestuursleden" en "Download" direct naast elkaar. Deze 2 links hebben hetzelfde doel.
- Op de pagina staan de links "vergoedingen bestuur 2022-202" en "Download" direct naast elkaar. Deze 2 links hebben hetzelfde doel.
Dagelijks bestuur
#68Op de pagina staan meerdere links met de linktekst "Download". Iedere link heeft een ander linkdoel. Het linkdoel is niet duidelijk af te leiden uit alleen deze linktekst of uit de (door software bepaalde) context van de link.
#34AdviesLinks die dicht bij elkaar staan hebben hetzelfde linkdoel:
- Op de pagina staan de links "Coalitieakkoord 2023-2027" en "Download" direct naast elkaar. Deze 2 links hebben hetzelfde doel.
- Op de pagina staan de links "Flyer gegevens dagelijks bestuur" en "Download" direct naast elkaar. Deze 2 links hebben hetzelfde doel.
Inkoop- en aanbestedingsbeleid
#69Op de pagina staan meerdere links met de linktekst "Download". Iedere link heeft een ander linkdoel. Het linkdoel is niet duidelijk af te leiden uit alleen deze linktekst of uit de (door software bepaalde) context van de link.
#58AdviesLinks die dicht bij elkaar staan hebben hetzelfde linkdoel:
- Op de pagina staan de links "Inkoop en Aanbestedingsbeleid Hunze en Aa’s" en "Download" direct naast elkaar. Deze 2 links hebben hetzelfde doel.
- Op de pagina staan de links "Algemene Waterschapsvoorwaarden bij IT-overeenkomsten" en "Download" direct naast elkaar. Deze 2 links hebben hetzelfde doel.
- enz.
2.4.5 Meerdere manieren
Niveau AA
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
2.4.6 Koppen en labels
Niveau AA
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Bevindingen voor 2.4.6 Koppen en labels
Algemeen
#5AdviesOp de pagina staat een zoekveld in de header. Het label van dit invoerveld is "Zoeken Zoeken Zoeken".
Zoekresultaten
#11AdviesOp de pagina staat een zoekveld in de content. Het label van dit invoerveld is "Zoeken Zoeken Zoeken".
Spreekbeurt
#24Op de pagina staat een presentatie in het onderdeel "Voorbeeldpresentatie" in de sidebar. Dit onderdeel heeft het label "Videospeler" (via het
aria-label
-element. Dit label beschrijft niet goed de inhoud.
Actueel
#28Op de pagina staat een formulier. In dit formulier staan een invoerveld en een keuzelijst met het label "Geen titel". Dit label beschrijft niet het doel van het formulierelement en de labels zijn niet uniek.
2.4.7 Focus zichtbaar
Niveau AA
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Bevindingen voor 2.4.7 Focus zichtbaar
Algemeen
#62Op de website staat een cookiemelding. De focusindicator is niet zichtbaar op de knop "Alle cookies". De focusindicator heeft dezelfde kleur als de knop.
Richtlijn 2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren
Niveau A
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
2.5.2 Aanwijzerannulering
Niveau A
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken
Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
2.5.3 Label in naam
Niveau A
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Bevindingen voor 2.5.3 Label in naam
Zoekresultaten
#10Op de pagina staat een zoekveld in de content. De toegankelijke naam is "Zoeken" (via het
<label>
-element). De zichtbare tekst is "Zoekresultaten voor". De zichtbare tekst komt niet voor in de toegankelijke naam.
Spreekbeurt
#71Op de pagina staan de links "www.onswater.nl" en "de waterschappen" in het onderdeel "Stap 3". De toegankelijke naam is " (opens in a new tab)" (via het
aria-label
-attribuut). De zichtbare tekst is "www.onswater.nl" en "de waterschappen". De zichtbare tekst komt niet voor in de toegankelijke naam.
2.5.4 Bewegingsactivering
Niveau A
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer
Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Principe 3. Begrijpelijk
Richtlijn 3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina
Niveau A
De standaard menselijke taal van diverse webpagina's kan door software bepaald worden.
Bevindingen voor 3.1.1 Taal van de pagina
Tussenevaluatie Kaderrichtlijn Water (PDF)
#40De taal van het document is niet aangegeven in de eigenschappen. Software kan de taal van het document niet bepalen.
Eindrapport UPDA 2022 (PDF)
#39De taal van het document is in de eigenschappen aangegeven als Engels maar taal van de content is Nederlands. De taal van het document is niet juist aangegeven in de eigenschappen.
3.1.2 Taal van onderdelen
Niveau AA
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Bevindingen voor 3.1.2 Taal van onderdelen
Algemeen
#66Op de website staat een cookiemelding. In dit dialoogvenster staan verschillende Engelstalige teksten. De taalwissel van deze teksten is niet aangegeven in de code.
Richtlijn 3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus
Niveau A
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
3.2.2 Bij input
Niveau A
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
3.2.3 Consistente navigatie
Niveau AA
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
3.2.4 Consistente identificatie
Niveau AA
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Richtlijn 3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie
Niveau A
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
3.3.2 Labels of instructies
Niveau A
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
3.3.3 Foutsuggestie
Niveau AA
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Bevindingen voor 3.3.3 Foutsuggestie
Actueel
#29Op de pagina staat een formulier. Bij het niet, onjuist of onvolledig invullen van de verplichte invoervelden verschijnt een foutmelding. Bijvoorbeeld "Het naam veld is verplicht". Deze foutmelding beschrijft niet wat de fout is en geeft geen suggestie voor verbetering.
(Dus niet: "Het naam veld is verplicht" maar "Het naam veld is leeg. Het is een verplicht veld en moet nog ingevuld worden."
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Niveau AA
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door gebruikers bedienbaar gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt ten minste één van de volgende zaken
Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Principe 4. Robuust
Richtlijn 4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen
Niveau A
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
4.1.2 Naam, rol, waarde
Niveau A
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Bevindingen voor 4.1.2 Naam, rol, waarde
Algemeen
#7Op de veel pagina's van de website staat een achtergrondafbeelding in de hero. Deze afbeelding is geplaatst als achtergrondafbeelding. Deze afbeelding is geplaatst met een
<div>
-element. Dit element heeft het ARIA-attribuutrole
met de waardeimage
. Deze waarde bestaat niet.(Let op: Eigenlijk moeten hier de attributen
aria-label
enrole
worden verwijderd, zie succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content.)#14Op de website staan 4 social media-iconen in de footer. Deze afbeeldingen worden ook gebruikt als link. De links hebben geen inhoud. De links hebben geen naam.
#63Op de pagina staat een cookiemelding. In dit dialoogvenster staat een link "Cookie policy". Direct ná deze link staat nog een link. Deze link heeft geen content. De link heeft geen naam.
Een schone sloot voorkomt wateroverlast
#18Op de pagina staat een afbeelding in het onderdeel "Hier moet uw sloot aan voldoen" in de sidebar. Deze link heeft geen content. De link heeft geen naam.
4.1.3 Statusberichten
Niveau AA
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Opsomming van alle bevindingen
De volgende bevindingen zijn gerapporteerd op de website
Alle bevindingen
Nummer van de bevinding | Succescriterium | Pagina/document | Bevinding | Resultaat | |
---|---|---|---|---|---|
#1 | Bekijk succescriterium 1.1.1 | Beginpagina | Op de pagina staan evenementen in het onderdeel "Agenda". Bij ieder evenement staan een locatie-icoon en een tijd-icoon. Deze afbeeldingen dragen informatie over. Ze worden gebruikt om informatie te labelen. De afbeeldingen zijn geplaatst met CSS en hebben geen tekstalternatief. | Onvoldoende | |
#6 | Bekijk succescriterium 1.1.1 | Algemeen | Op de veel pagina's van de website staat een achtergrondafbeelding in de hero. Deze afbeelding is decoratief maar de afbeelding wordt nog niet verborgen voor schermlezers (door het
| Onvoldoende | |
#8 | Bekijk succescriterium 1.1.1 | Contact | Op de pagina staat een logo van DigiD in het onderdeel "Klacht indienen". Deze afbeelding is decoratief. Het tekstalternatief is "logo digid". De afbeelding wordt hierdoor nog niet verborgen voor schermlezers. (Het logo van DigiD heeft een tekstalternatief, het logo van eHerkenning heeft geen tekstalternatief en wordt daardoor wel verborgen voor schermlezers. Geef hier óf beide afbeeldingen een passend tekstalternatief, óf verberg ze allebei voor schermlezers.) | Onvoldoende | |
#13 | Bekijk succescriterium 1.1.1 | Algemeen | Op de website staan 4 social media-iconen in de footer. Deze afbeeldingen worden ook gebruikt als link. De afbeeldingen zijn geplaatst met CSS en hebben geen tekstalternatief. De links hebben hierdoor geen linktekst. | Onvoldoende | |
#15 | Bekijk succescriterium 1.1.1 | Algemeen | Op veel pagina's van de website staat een kleine sidebar met contactgegevens. In dit onderdeel staat een afbeelding. Deze afbeelding is decoratief. Het tekstalternatief van deze afbeelding is overal "Heeft u vragen". De afbeelding wordt hierdoor nog niet verborgen voor schermlezers. Het tekstalternatief beschrijft ook niet goed wat er op de afbeelding te zien is. | Onvoldoende | |
#16 | Bekijk succescriterium 1.1.1 | Projecten | Op de pagina staan blokken met projecten. Deze projecten hebben allemaal een eigen afbeelding. Deze afbeeldingen zijn decoratief. De afbeeldingen hebben een tekstalternatief. De afbeeldingen worden hierdoor nog niet verborgen voor schermlezers. Niet alle tekstalternatieven beschrijven even goed wat er op de afbeelding te zien is. | Onvoldoende | |
#17 | Bekijk succescriterium 1.1.1 | Een schone sloot voorkomt wateroverlast | Op de pagina staat een afbeelding in het onderdeel "Hier moet uw sloot aan voldoen" in de sidebar. Deze afbeelding wordt ook gebruikt als link. De afbeelding wordt verborgen voor schermlezers (door | Onvoldoende | |
#19 | Bekijk succescriterium 1.1.1 | Wat we doen | Op de pagina staan blokken met projecten. Deze projecten hebben allemaal een eigen afbeelding. Deze afbeeldingen zijn decoratief. De afbeeldingen hebben een tekstalternatief. De afbeeldingen worden hierdoor nog niet verborgen voor schermlezers. Niet alle tekstalternatieven beschrijven goed wat er op de afbeelding te zien is. | Onvoldoende | |
#20 | Bekijk succescriterium 1.1.1 | Spreekbeurt | Op de pagina staat een afbeelding in het onderdeel "Stap 2". Dit is een complexe afbeelding. De afbeelding draagt informatie over. De afbeelding wordt verborgen voor schermlezers (door | Onvoldoende | |
#25 | Bekijk succescriterium 1.1.1 | Projecten | Op de pagina staan blokken met projecten. Deze projecten hebben allemaal een periode-icoon en/of een status-icoon. Deze afbeeldingen dragen informatie over. Ze worden gebruikt om informatie te labelen. De afbeeldingen zijn geplaatst met CSS en hebben geen tekstalternatief. | Onvoldoende |
Steekproef
Website
De volgende webpagina's zijn opgenomen in de steekproef:
- Beginpagina
- https://www.hunzeenaas.nl/
- Niet gevonden
- https://www.hunzeenaas.nl/niet-gevonden/
- Contact
- https://www.hunzeenaas.nl/contact/
- Zoekresultaten
- https://www.hunzeenaas.nl/?s=waterschap
- Over ons
- https://www.hunzeenaas.nl/over-ons/
- Kerngegevens
- https://www.hunzeenaas.nl/over-ons/kerngegevens/
- Ons waterschapswerk
- https://www.hunzeenaas.nl/over-ons/ons-waterschapswerk/
- Projecten
- https://www.hunzeenaas.nl/projecten/
- Onderhoudsplicht
- https://www.hunzeenaas.nl/onderhoudsplicht/
- Een schone sloot voorkomt wateroverlast
- https://www.hunzeenaas.nl/onderhoudsplicht/onderhoudsplicht/
- Wat we doen
- https://www.hunzeenaas.nl/wat-we-doen/
- Rioolwater zuiveren
- https://www.hunzeenaas.nl/wat-we-doen/schoon-water/rioolwater-zuiveren/
- Spreekbeurt
- https://www.hunzeenaas.nl/educatie/basisonderwijs/spreekbeurt/
- Bestuur
- https://www.hunzeenaas.nl/bestuur-en-organisatie/bestuur/
- Dagelijks bestuur
- https://www.hunzeenaas.nl/bestuur-en-organisatie/bestuur/dagelijks-bestuur/
- Inkoop- en aanbestedingsbeleid
- https://www.hunzeenaas.nl/aanbestedingen/over-aanbesteden/
- Actueel
- https://www.hunzeenaas.nl/actueel/
- Nieuws
- https://www.hunzeenaas.nl/nieuws/
- Nieuw peilbesluit nodig vanwege bodemdaling door zoutwinning
- https://www.hunzeenaas.nl/nieuw-peilbesluit-nodig-vanwege-bodemdaling-door-zoutwinning/
- Agenda
- https://www.hunzeenaas.nl/agenda/
- Inloopbijeenkomst oeverzones Oldambtmeer
- https://www.hunzeenaas.nl/agenda/inloopbijeenkomst-oeverzones-oldambtmeer/
Document
De volgende documenten zijn opgenomen in de steekproef:
- Tussenevaluatie Kaderrichtlijn Water (PDF)
- https://www.hunzeenaas.nl/app/uploads/2024/07/Def_rapport_Tussenevaluatie.pdf
- Voorbereidingskrediet Kadeversterking BoeloTijdenskanaal (PDF)
- https://www.hunzeenaas.nl/app/uploads/2024/06/08.0-Voorbereidingskrediet-Kadeversterking-Boelo-Tijdenskanaal.pdf
- Eindrapport UPDA 2022 (PDF)
- https://www.hunzeenaas.nl/app/uploads/2022/07/Eindrapport-UPDA-2022.pdf
Onderbouwing van de evaluatie
Webbrowsers
De volgende webbrowsers zijn gebruikt tijdens dit onderzoek:
- Mozilla Firefox (versie 130)
- Google Chrome (versie 129)
- Microsoft Edge (versie 129)
- Apple Safari (versie 18.0)
Software
De volgende software is gebruikt tijdens dit onderzoek:
- Adobe Acrobat Pro DC
- Colour Contrast Analyser (CCA)
- NVDA
- VoiceOver