
WCAG 2.1 onderzoek
Deelonderzoek inhoud van de website Bibliotheek CultuurPuntAltena van De Bibliotheek | CultuurpuntAltena.
- Marije Bleijlevens, De Bibliotheek | CultuurpuntAltena
- Ada Luppen, WCAG.nl
- 3 april 2025
- WCAG 2.1 AA
- Onderzoek
Inhoudsopgave
Uitvoering
WCAG.nl is een onderzoeks- en adviesbureau gespecialiseerd in digitale toegankelijkheid. Wij voeren toegankelijkheidsonderzoek uit en bieden advies om websites en documenten optimaal toegankelijk te maken voor alle gebruikers.

Samenvatting
Dit onderzoeksrapport beschrijft in welke mate de inhoud van Bibliotheek CultuurPuntAltena (https://bibliotheekaltena.nl) van De Bibliotheek CultuurpuntAltena voldoet aan WCAG 2.1 AA. Het onderzoek is uitgevoerd volgens de evaluatiemethode WCAG-EM. Het onderzoek is afgerond op 3 april 2025.
Uit het onderzoek blijkt dat nog niet volledig wordt voldaan aan WCAG 2.1 AA. Op dit moment voldoet de inhoud van de website aan 16 van de 32 succescriteria. Over het algemeen is de website van redelijke kwaliteit.
Veel onderdelen van de website zijn goed toegankelijk:
- content heeft een logische leesvolgorde;
- niet-tekstuele content heeft genoeg contrast;
- pagina’s hebben een goede paginatitel;
Maar er zijn er ook verbeterpunten gevonden:
- niet-tekstuele content heeft nog niet overal goede tekstalternatieven;
- filmpjes hebben nog geen goede ondertitels;
- filmpjes hebben nog geen goede audiodescriptie;
- tekst wordt nog niet overal betekenisvol in de code opgemaakt;
- tekst heeft nog niet overal genoeg contrast;
- links hebben nog niet overal een goede linktekst;
- taal is nog niet goed ingesteld;
Zie de uitgebreide rapportage voor een overzicht van alle bevindingen. In de rapportage worden slechts voorbeelden gegeven van aangetroffen problemen.
Let op: Alleen de inhoud van het platform is onderzocht. Voor een volledig onderzoek is hiernaast nog een deelonderzoek van de techniek nodig.
Omdat het onderzoek uit een steekproef bestaat, kan het zijn dat een probleem niet gesignaleerd wordt. Het kan dan bij een volgend onderzoek anders worden beoordeeld. De steekproef is representatief voor alle content op het getoetste domein, inclusief eventueel genoemde deel-, sub- en andere domeinen die in de scope van dit onderzoek vallen. Het onderzoek is een momentopname. Bij het doorvoeren van verbeteringen kunnen nieuwe toegankelijkheidsproblemen ontstaan.
Versies
Rapporten met het hoogste versienummer vervangen alle eerdere versies.
Versie | Datum | Reden voor wijziging | Auteur |
---|---|---|---|
1.0 | 4 april 2025 | Eerste versie | Ada Luppen |
Uitgebreide rapportage
Overzicht
In dit rapport rapporteren we over 32 van de 50 succescriteria van een deelonderzoek inhoud WCAG 2.1 AA. Bekijk hier de resultaten van het onderzoek.
- 12 voldoendes
- 16 onvoldoendes
- 4 niet van toepassing
- 18 niet getoetst
Principe 1. Waarneembaar
Richtlijn 1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content
Niveau A
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft deze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Bevindingen voor 1.1.1 Niet-tekstuele content
Algemeen
#6In de header van de website staat het logo met de tekst "de Bibliotheek CultuurPuntAltena." Dit logo is ook een link naar de beginpagina. Het tekstalternatief van dit logo is "Bibliotheek Altena." Dit tekstalternatief beschrijft niet alle tekst die op het logo staat. Het beschrijft ook niet waar de link naar verwijst.
Beginpagina
#3AdviesOp de pagina staan drie blokken 'Ontmoeten', 'Werk- en studieplekken' en 'Kranten en tijdschriften' met een afbeelding. Deze afbeeldingen zijn een link. De tekstalternatieven van deze links zijn:
- "Als je hier klikt, ga je naar de pagina ontmoet",
- "Als je hier klikt, ga je naar de pagina over werken en studeren in de Bibliotheek",
- "Als je hier klikt, ga je naar de pagina over digitaal lezen en luisteren".
Deze tekstalternatieven zijn lang.
Klantenservice
#11Op de pagina staan 6 blokken met een afbeelding, een lijst en een link. Deze afbeeldingen zijn ook een link naar dezelfde pagina als de link in het blok. Deze afbeeldingen hebben tekstalternatieven zoals "Lenen", "E-book" of "Pratende persoon." Deze tekstalternatieven beschrijven niet waar de links naar verwijzen.
Digitale Voorleestas
#45In het onderdeel "Kies hier een Digitale Voorleestas" staan drie afbeeldingen van de kinderboeken "De autocoureur", "Bibi gaat naar de bieb" en "Viezeltje." Deze afbeeldingen zijn ook een link naar een pdf bestand met meer informatie over de voorleestas. De voorleestassen zijn uniek per titel. Deze afbeeldingen hebben een tekstalternatief "Cover." Deze tekstalternatieven beschrijven niet goed wat er op de afbeelding staat en waar de link naar verwijst.
Dementheek
#54In het onderdeel "Werkgroep dementievriendelijke gemeente" staat een afbeelding van het logo "Samendementievriendelijk.nl." Deze afbeelding draagt informatie over, maar het wordt verborgen voor schermlezers. Deze afbeelding heeft geen tekstalternatief.
#87In het onderdeel "Onze collectie" staat een afbeelding van een vrouw die boeken ordent in een Dementheek. Deze afbeelding is ook een link naar de collectie over dementie. Deze afbeelding heeft een tekstalternatief "Man maakt puzzel." Dit tekstalternatief beschrijft niet de afbeelding. Het beschrijft ook niet waar de link naar verwijst.
Ontdekken & Onderzoeken
#61Op de pagina staat de tekst "Met je bibliotheekpas heb je toegang tot vele bronnen voor onderzoek en verdieping. Voor leden die meer willen." Naast deze tekst staat een icoon van een boek en een vergrootglas. Deze afbeelding heeft een tekstalternatief "Logos verdiepende bronnen." Dit tekstalternatief beschrijft niet wat er op de afbeelding staat. Deze afbeelding is decoratief, maar het wordt niet verborgen voor schermlezers.
Meerjarenbeleidsplan 2023 - 2026 (PDF)
#74Het document is niet gecodeerd voor toetoegankelijkheid. In het document staan meerdere informatieve afbeeldingen. Bijvoorbeeld op pagina 7, 13, 14 en 25. Deze afbeeldingen zijn niet gemarkeerd als <Figure> en ze hebben geen tekstalternatief.
Vrijwilliger Frontoffice MFC De Werf Bibliotheek CultuurPuntAltena (PDF)
#72Op pagina 2 staat een afbeelding met de tekst "www.bibliotheekaltena.nl". Deze afbeelding is ook een link. Deze afbeelding is niet gemarkeerd als <Span> en niet gemarkeerd als <Link>. Dit onderdeel heeft geen tekstalternatief.
Richtlijn 1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Niveau A
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld
Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Niveau A
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Bevindingen voor 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Voorleesfilmpjes
#40In het onderdeel "De Voorleeshoek" en "Bereslim" staan filmpjes. Deze filmpjes hebben automatisch gegenereerde ondertiteling. Deze ondertitels zijn niet overal correct en lopen niet altijd synchroon met de gesproken tekst.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Niveau A
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Bevindingen voor 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Voorleesfilmpjes
#41In het onderdeel "Bereslim" staat een filmpje. Aan het begin en aan het einde van dit filmpje staan belangrijke teksten in beeld. Deze teksten worden niet meegenomen in de audiodescriptie. Het filmpje is ook geen toegankelijk alternatief voor tekst.
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Niveau AA
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Niveau AA
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Bevindingen voor 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Voorleesfilmpjes
#42In het onderdeel "De Voorleeshoek" en "Bereslim" staan filmpjes. In deze filmpjes staan belangrijke teksten in beeld, zoals de tekst "De Voorleeshoek" aan het einde van het eerste filmpje en de belangrijke teksten aan het begin en aan het einde van het tweede filmpje. De audiodescripties van deze filmpjes zijn niet volledig.
Richtlijn 1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties
Niveau A
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Bevindingen voor 1.3.1 Info en relaties
Algemeen
#88Bovenin op de website staat het logo van Bibliotheek CultuurPuntAltena. Dit logo is in de code opgemaakt als een <h1> kop. Deze afbeelding heeft geen functie van een kop.
Beginpagina
#2Op de pagina staan drie blokken met een afbeelding, een grotere tekst "Ontmoeten", "Werk- en studieplekken" en "Kranten en tijdschriften", en een link. De afbeelding en de grotere tekst zijn samen opgemaakt als kop. De afbeelding heeft geen functie van een kop. Alleen de grotere teksten hebben de functie van een kop.
Klantenservice
#12Op de pagina staat een accordeon "Hoe reserveer ik materiaal?". In dit accordeon staan schuingedrukte teksten "Reserveren op de website" en "Via de Wise App". Deze teksten hebben de functie van een kop, maar ze zijn in de code niet opgemaakt als kop.
Hulp bij materiaal lenen
#25Op de pagina staan accordeons met veel gestelde vragen. In de accordeon "Hoe reserveer ik materiaal?" staan schuingedrukte teksten "Reserveren via de website" en "Via de Wise app." Deze teksten hebben de functie van een kop, maar ze zijn in de code niet opgemaakt als kop.
Dit gebeurt ook in de accordeons:
- "Hoe vraag ik materiaal aan bij andere Bibliotheken?"
- "Hoe zet ik tegoed op mijn pas?"
#26Op de pagina staat een accordeon "Hoe vraag ik materiaal aan bij andere Bibliotheken?". In deze accordeon staan twee lijsten. Deze lijsten zijn in de code niet opgemaakt als lijst.
#27Op de pagina staat een accordeon "Hoe zet ik tegoed op mijn pas?." In deze accordeon staat een onderdeel "Via een betaalautomaat." In dit onderdeel staat een genummerde lijst. Deze lijst is in de code niet opgemaakt als lijst.
Uitleenreglement 2025
#33Op de pagina staan dikgedrukte teksten zoals "Artikel 1 Algemene bepalingen." Deze teksten hebben de functie van een kop, maar ze zijn in de code niet opgemaakt als kop.
#34In het onderdeel "Artikel 7 Beëindiging van het lidmaatschap" staat een opsomming. Deze opsomming is in de code niet opgemaakt als lijst.
Bibliotheek aan Huis
#19Op de pagina staat een tekst "De Bibliotheek aan Huis is gratis voor leden van onze Bibliotheek." Deze tekst is in de code opgemaakt als kop, maar het heeft geen functie van een kop.
Interview Sjanie en Joke
#15Op de pagina staat een dikgedrukte tekst "Bibliotheek aan Huis: Verhalen die verbinden en inspireren." Deze tekst heeft de functie van een kop, maar het is in de code niet opgemaakt als kop.
Werken, studeren en printers in de Bibliotheek
#50In het onderdeel "Locaties" staat een lijst met drie locaties. Deze lijst is in de code niet opgemaakt als lijst.
Lees
#52Op de pagina staan drie blokken met een afbeelding, een grotere tekst "Zoek je iets?", "Inspiratie nodig?" en "Zien wat nieuw is?", en een link. De afbeelding en de grotere tekst zijn samen opgemaakt als kop. De afbeelding heeft geen functie van een kop. Alleen de grotere teksten hebben de functie van een kop.
Dementheek
#55AdviesOp de pagina staan vier lege <h3> koppen. Deze koppen staan in het onderdeel "Niet gevonden wat je zocht?" en "Heb je vragen over de Dementheek of over het netwerk?". Ze staan boven de knoppen "Bel..." en "Mail ons."
Ontdekken & Onderzoeken
#62AdviesIn het onderdeel "Onderzoeken" staan 5 lege <h3> kopteksten. Het zou beter zijn voor de structuur van deze pagina als deze kopteksten ingevuld zouden worden, net als in het onderdeel "Literatuur, erfgoed en cultuur."
Deelbomen
#23Op de pagina staan dikgedrukte teksten "Voor wie?", "Waar?", "Hoe werkt het?" en "Wat verstaan we onder mooi speelgoed." Deze teksten hebben de functie van een kop, maar ze zijn in de code niet opgemaakt als kop.
#24In het onderdeel "Waar?" en "Hoe werkt het?" staan twee lijsten. Deze teksten zijn in de code niet opgemaakt als lijst.
#22AdviesIn het onderdeel "Wist je dat kinderen tegenwoordig 238 stuks speelgoed hebben en er hiervan maar twaalf gebruiken?" staan 5 lege <h3> koppen.
Over Ons
#81In het onderdeel "Algemene gegevens" staan dikgedrukte teksten "Statutaire naam" en "Contactgegevens." Deze teksten hebben de functie van een kop, maar ze zijn in de code niet opgemaakt als kop.
#82In het onderdeel "Directie & raad van toezicht" staan dikgedrukte teksten "Directeur - bestuurder" en "Raad van toezicht." Deze teksten hebben de functie van een kop, maar ze zijn in de code niet opgemaakt als kop.
Kennis en informatie
#85In het onderdeel "Menopauze? Menopower!", "Slimme Breintrucjes", "KennisMakerslezing Mark Thur" en "Veilig Online" staan citaten. Deze citaten zijn in de code niet opgemaakt als citaat.
Meerjarenbeleidsplan 2023 - 2026 (PDF)
#75Document is niet gecodeerd voor toegankelijkheid. Elementen zoals koppen, lijsten, de inhoudsopgave en alinea's zijn niet gemarkeerd.
Vrijwilliger Frontoffice MFC De Werf Bibliotheek CultuurPuntAltena (PDF)
#66In het document staan dikgedrukte teksten: "Functieomschrijving", "Resultaatgebieden" en "Profiel" en "Vergoedingen." Deze teksten hebben de functie van een kop, maar ze zijn niet gemarkeerd als kop.
#67In het document staan de teksten zoals "Werkzaamheden," "Contacten", "Resultaatgebied 1: Opruimen en controle." Deze teksten hebben de functie van een kop, maar ze zijn niet gemarkeerd als kop.
#68In het document staan meerdere opsommingen. Deze opsommingen zijn niet gemarkeerd als lijsten.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Niveau A
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Bevindingen voor 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Meerjarenbeleidsplan 2023 - 2026 (PDF)
#76Document is niet gecodeerd voor toegankelijkheid. Leesvolgorde van een schermlezer is niet ingesteld.
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Niveau A
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
1.3.4 Weergavestand
Niveau AA
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
1.3.5 Identificeer het doel van de input
Niveau AA
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer
Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Richtlijn 1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur
Niveau A
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
1.4.2 Geluidsbediening
Niveau A
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
1.4.3 Contrast (minimum)
Niveau AA
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen
Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Bevindingen voor 1.4.3 Contrast (minimum)
Hulp bij materiaal lenen
#28AdviesOp de pagina staan accordeons met veelgestelde vragen. Op toetsenbordfocus verandert de kleur van de actieve vraag naar oranje. Deze teksten hebben dan niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,7:1 gemeten (#FF7320 op #FFFFFF).
de Bibliotheek CultuurPuntAltena, Andel
#32In het onderdeel "Openingstijden" en "Afwijkende openingstijden" staan dagen op een beige achtergrond. Deze teksten hebben niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 3,8:1 gemeten (#757575 op #FDE5D0).
Online leren | cursussen van de Bibliotheek
#48AdviesOp de pagina staan met de beschikbare cursussen. Op toetsenbordfocus verandert de kleur van de actieve vraag naar oranje. Deze teksten hebben dan niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,7:1 gemeten (#FF7320 op #FFFFFF).
Doe
#59In het onderdeel "Agenda activiteiten" staan activiteiten "Belastingspreekuur." Naast deze activiteiten staat een tekst "Er zijn geen plaatsen meer beschikbaar." Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 4:1 gemeten (#FF0000 op #FFFFFF).
Meerjarenbeleidsplan 2023 - 2026 (PDF)
#77In het document staan beige teksten zoals "Inhoudsopgave" en "De vitale Bibliotheek Altena." Deze teksten hebben niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,5:1 gemeten (#DA9368 op #FFFFFF).
#78Op pagina 7 staat een afbeelding "De Bouwplaat." De witte teksten op deze afbeelding hebben niet genoeg contrast.
- De tekst "Overheden" heeft de contrastverhouding van 3,3:1 (#FFFFFF op #428CFA);
- De tekst "Grote maatschappelijke opgaven" heeft de contrastverhouding van 3,3:1 (#FFFFFF op #E95D73);
- De tekst "Netwerk bibliotheek voorzieningen..." heeft de contrastverhouding van 2,7:1 (#FFFFFF op #D48F2E).
- De teksten zoals "focus faciliteren" hebben de contrastverhouding van 3,4:1 (#FFFFFF op #8C8A8A).
#79In het document staan op meerdere plekken de afbeeldingen van Sustainable Development Goals. Deze afbeeldingen hebben een witte tekst en verschillende kleuren achtergrond. Deze tekst op de afbeeldingen met een lichte achtergrond (rood, blauw, oranje, en groen) heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding onder 4,5:1 gemeten.
Vrijwilliger Frontoffice MFC De Werf Bibliotheek CultuurPuntAltena (PDF)
#70Op pagina 2 staat een link "www.bibliotheekaltena.nl". Deze link heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,98:1 gemeten (#D38152 op #FFFFFF) (benadering).
1.4.4 Herschalen van tekst
Niveau AA
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Niveau AA
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen
Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Bevindingen voor 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Vrijwilliger Frontoffice MFC De Werf Bibliotheek CultuurPuntAltena (PDF)
#71Op pagina 2 staat een link "www.bibliotheekalterna.nl." Deze link is een afbeelding van tekst.
1.4.10 Reflow
Niveau AA
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor
Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels;
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Niveau AA
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren
Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Bevindingen voor 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Algemeen
#17AdviesOp de website staan witte knoppen met een zwarte rand. Op toetsenbordfocus verandert de rand van de knop naar oranje. Deze kleur heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,7:1 gemeten (#FF7320 op #FFFFFF).
#18AdviesOp de website staat de navigatie met de links "Leer", "Vraag", "Ontmoet", enz. De focus indicator van deze links heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,7:1 gemeten (#FF7320 op #FFFFFF).
Meerjarenbeleidsplan 2023 - 2026 (PDF)
#80Op pagina 17 en 20 staan kaarten met locaties. De locaties worden gemarkeerd met een oranje icoon. Dit icoon heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,7:1 gemeten (#FF7200 op #FFFFFF) (benadering).
1.4.12 Tekstafstand
Niveau AA
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen
Regelhoogte (regelafstand) naar ten minste 1,5 keer de lettergrootte;
Afstand tussen alinea's naar ten minste 2 keer de lettergrootte;
Letterafstand (spatiëren van letters) naar ten minste 0,12 keer de lettergrootte;
Spatiëren van woorden naar ten minste 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze eigenschappen voor tekststijl in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
1.4.13 Content bij hover of focus
Niveau AA
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken
Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en is niet aangepast door de auteur.
Principe 2. Bedienbaar
Richtlijn 2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord
Niveau A
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
2.1.2 Geen toetsenbordval
Niveau A
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
2.1.4 Enkel teken sneltoetsen
Niveau A
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken
Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijv. Ctrl, Alt, enz.);
Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Richtlijn 2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar
Niveau A
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken
Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Niveau A
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken
Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Richtlijn 2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Niveau A
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Richtlijn 2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen
Niveau A
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
2.4.2 Paginatitel
Niveau A
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Bevindingen voor 2.4.2 Paginatitel
Algemeen
#83Advies"Bibliotheek CultuurPuntAltena" wordt niet in alle paginatitels vermeld.
Vrijwilliger Frontoffice MFC De Werf Bibliotheek CultuurPuntAltena (PDF)
#73Titel is niet ingesteld in de eigenschappen van het document.
2.4.3 Focus volgorde
Niveau A
Als in webpagina's sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
2.4.4 Linkdoel (in context)
Niveau A
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis kan hebben voor gebruikers in het algemeen.
Bevindingen voor 2.4.4 Linkdoel (in context)
Klantenservice
#13Op de pagina staan 6 blokken met een afbeelding, een lijst en een link. Deze afbeeldingen zijn ook een link naar dezelfde pagina als de link in het blok. Deze afbeeldingen hebben tekstalternatieven zoals "Lenen", "E-book", "Bibliotheekpas" of "Pratende persoon." Deze tekstalternatieven beschrijven niet waar de links naar verwijzen.
Hulp bij materiaal lenen
#29AdviesOp de pagina staat een accordeon "Wat als je niet zelf naar de Bibliotheek kunt komen?". In deze accordeon staat een link "Bibliotheek aan Hui". Deze linktekst is niet correct geschreven.
#30AdviesOp de pagina staat een accordeon "Wat kost reserveren?". In deze accordeon staat een link "a" naast de link "locaties." Het linkdoel is niet duidelijk af te leiden uit deze linktekst.
Lid worden
#37Op de pagina staan meerdere links "Meer informatie." Deze links verwijzen naar verschillende pagina's. Het linkdoel is niet duidelijk af te leiden uit de linktekst. Het is ook niet af te leiden uit de linktekst samen met door de software bepaalde context van de link.
Jeugd abonnement
#38In het onderdeel "Printen en scannen in de Bibliotheek", "Studeren in de Bibliotheek" en "Apps van de Bibliotheek" staan drie links "Meer informatie." Deze links verwijzen naar verschillende pagina's. Het linkdoel van deze links is niet duidelijk af te leiden uit de linktekst of de linktekst samen met de context van de link.
Digitale Voorleestas
#46In het onderdeel "Kies hier een Digitale Voorleestas" staan drie afbeeldingen van de kinderboeken "De autocoureur", "Bibi gaat naar de bieb" en "Viezeltje." Deze afbeeldingen zijn ook een link naar een pdf bestand met meer informatie over de voorleestas. De voorleestassen zijn uniek per titel. Deze afbeeldingen hebben een tekstalternatief "Cover." Deze tekstalternatieven beschrijven niet goed wat er op de afbeelding staat en waar de link naar verwijst.
#47In het onderdeel "Kies hier een Digitale Voorleestas" staan drie links "Naar de Voorleestas." Deze links verwijzen naar 3 verschillende pdf bestanden. Het linkdoel van deze links is niet duidelijk af te leiden uit de linktekst of de linktekst samen met de context van de link.
Lees
#56In de onderdelen "Jeugd en jongeren" en "Voor leesclubs" staat een link "Lees meer." Het linkdoel van deze link is niet duidelijk af te leiden uit de linktekst of de linktekst samen met de context van de link.
Dementheek
#89In het onderdeel "Niet gevonden wat je zocht?" en "Heb je vragen over de Dementheek of over het netwerk?" staan twee links "Bel (085) 040 11 63." Deze links verwijzen naar de pagina "Dementheek." Het linkdoel is niet duidelijk af te leiden uit de linktekst of de linktekst samen met de context van de link.
Jaarverslag 2024
#84Op de pagina staan 6 links "Lees verder en ontdek." Het linkdoel van deze links is niet duidelijk af te leiden uit de linktekst of de linktekst samen met de context van de link.
2.4.5 Meerdere manieren
Niveau AA
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
2.4.6 Koppen en labels
Niveau AA
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Bevindingen voor 2.4.6 Koppen en labels
Beginpagina
#4Op de pagina staan drie blokken met een afbeelding, een grotere tekst "Ontmoeten", "Werk- en studieplekken" en "Kranten en tijdschriften", en een korte tekst. De kopteksten van deze blokken worden bepaald door de alt-tekst van de afbeeldingen in combinatie met de grotere tekst onder de afbeeldingen. De kopteksten zijn:
- "Als je hier klikt, ga je naar de pagina ontmoet. Ontmoeten";
- "Als je hier klikt, ga je naar de pagina over werken en studeren bij de Bibliotheek. Werk- en studieplekken";
- "Als je hier klikt, ga je naar de pagina over digitaal lezen en luisteren. Kranten en tijdschriften";
Deze kopteksten beschrijven niet goed de inhoud die onder de kopteksten staat.
Lid worden
#35Op de pagina staat een <h3> koptekst "Ontdek welk abonnement het beste bij je past." Deze koptekst heeft geen content zoals tekst of een kop van een niveau lager. De volgende koptekst "Jeugd abonnement" is ook een <h3>.
#36Op de pagina staat een <h3> koptekst "Voor organisaties & instellingen." Deze koptekst heeft geen content zoals tekst of een kop van een niveau lager. De volgende koptekst "Instellingen abonnement" is ook een <h3>.
Jeugd abonnement
#39Op de pagina staat een <h3> koptekst "Extra services bij je abonnement." Deze koptekst heeft geen content zoals tekst of een kop van een niveau lager. De volgende koptekst "Voorleesfilmpjes voor de kleinsten" is ook een <h3>.
Voorleesfilmpjes
#91In het onderdeel "De Voorleeshoek" staat een filmpje "Alle wielen in de file." Dit fimpje is geplaatst in een <iframe>. Het label van dit <iframe> is "Video." Dit label beschrijft niet goed de inhoud van dit <iframe>.
Digitale Voorleestas
#43Op de pagina staat een <h3> kop "Hoe werkt de Digitale Voorleestas?". Deze koptekst heeft geen content zoals tekst of een kop van een niveau lager. De volgende koptekst "Kies een prentenboek en open de pdf" is ook een <h3>.
#44Op de pagina staat een <h3> kop "Kies hier een Digitale Voorleestas". Deze koptekst heeft geen content zoals tekst of een kop van een niveau lager. De volgende koptekst "NIEUW - 44. De autocoureur" is ook een <h3>.
Bibliotheek aan Huis
#20Op de pagina staat een <h3> koptekst "De Bibliotheek aan Huis is gratis voor leden van onze Bibliotheek." Deze koptekst heeft geen content, zoals tekst of een kop van een niveau lager. De volgende koptekst "Aanmelden voor de Bibliotheek aan Huis" is ook een <h3>.
#92In het onderdeel "Vrijwilliger Alice verteltk" staat een filmpje "Boekendienst aan huis & Voorleesservice." Dit fimpje is geplaatst in een <iframe>. Het label van dit <iframe> is "Video." Dit label beschrijft niet goed de inhoud van dit <iframe>.
Online leren | cursussen van de Bibliotheek
#49Op de pagina staan twee <h4> kopteksten "Alle cursussen van Soofs" en "Alle cursussen van GoodHabitz." Deze kopteksten hebben geen content zoals tekst of een kop van een niveau lager. De volgende kopteksten "Fotografie" en "Inspirerend leiderschap" zijn ook een <h4>.
#90Op de pagina staat een <h3> kop "Meer persoonlijke ontwikkeling." Deze kop heeft geen content zoals tekst of een kop van een niveau lager. De volgende koptekst "Gedrukte boeken" is ook een <h3>.
Werken, studeren en printers in de Bibliotheek
#51Op de pagina staan <h3> koppen "Werken en studeren", "Publieke computers" en "Printen, kopiëren en scannen." Deze koppen hebben geen content zoals tekst of een kop van een niveau lager. De volgende koptekst onder deze koppen "Fijne plek", "Programma's" en "Voorwaarden en tarieven" is ook een <h3>.
Lees
#57Op de pagina staan drie blokken met een afbeelding, een grotere tekst "Zoek je iets?", "Inspiratie nodig?" en "Zien wat nieuw is?", en een link. De kopteksten van deze blokken worden bepaald door de alt-tekst van de afbeeldingen in combinatie met de grotere tekst onder de afbeeldingen. De kopteksten zijn:
- "Naar de catalogus. Zoek je iets?";
- "Naar de genres. Inspiratie nodig?";
- "Naar de aanwinsten. Zien wat nieuw is?";
Deze kopteksten beschrijven niet goed de inhoud die onder de kopteksten staat.
Ontdekken & Onderzoeken
#63Op de pagina staat een <h3> koptekst "Hoe werkt het?". Deze koptekst heeft geen content zoals tekst of een kop van een niveau lager. De volgende koptekst "1. Kies" is ook een <h3>.
#64Op de pagina staat een <h3> koptekst "Literatuur, erfgoed en cultuur". Deze koptekst heeft geen content zoals tekst of een kop van een niveau lager. De volgende koptekst "DBNL" is ook een <h3>.
Jaarverslag 2024
#86Op de pagina staat een koptekst "Raad van Toezicht." Deze kop heeft geen content zoals tekst of een kop van een niveau lager.
#93Op de pagina staat een filmpje "Welkom bij ons jaarverslag van 2024." Dit fimpje is geplaatst in een <iframe>. Het label van dit <iframe> is "Video." Dit label beschrijft niet goed de inhoud van dit <iframe>.
2.4.7 Focus zichtbaar
Niveau AA
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Richtlijn 2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren
Niveau A
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
2.5.2 Aanwijzerannulering
Niveau A
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken
Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
2.5.3 Label in naam
Niveau A
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Bevindingen voor 2.5.3 Label in naam
Algemeen
#5In de header van de website staat het logo met de tekst "de Bibliotheek CultuurPuntAltena." Dit logo is ook een link naar de beginpagina. De toegankelijke naam van deze link is "Bibliotheek Altena." De toegankelijke naam bevat niet alle zichtbare tekst.
2.5.4 Bewegingsactivering
Niveau A
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer
Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Principe 3. Begrijpelijk
Richtlijn 3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina
Niveau A
De standaard menselijke taal van diverse webpagina's kan door software bepaald worden.
3.1.2 Taal van onderdelen
Niveau AA
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Bevindingen voor 3.1.2 Taal van onderdelen
Lees
#53In het onderdeel "Een selectie van onze boeken in andere talen" staan 8 links, zoals bijvoorbeeld "Engelse boeken / English books." Delen van de links zijn in andere talen. De taalwissel wordt niet aangegeven in de code.
Richtlijn 3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus
Niveau A
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
3.2.2 Bij input
Niveau A
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
3.2.3 Consistente navigatie
Niveau AA
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
3.2.4 Consistente identificatie
Niveau AA
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Bevindingen voor 3.2.4 Consistente identificatie
Klantenservice
#14Op de pagina staan 6 blokken met een afbeelding, een lijst en een link. Deze afbeeldingen zijn ook een link naar dezelfde pagina als de link in het blok. Deze links hebben hetzelfde linkdoel, maar ze hebben een andere linktekst.
Bijvoorbeeld:
- "E-book" en "Hulp bij e-books en luisterboeken"
- "Bibliotheekpas" en "Hulp bij het abonnement"
- "Pratende persoon" en "Laat het ons weten."
Lees
#58Op de pagina staan drie blokken met een afbeelding die een link is, een grotere tekst en een link. Allebei links verwijzen naar dezelfde pagina's, maar de links worden anders benoemd:
- "Naar de catalogus" en "Vind het in onze collectie."
- "Naar onze aanwinsten" en "Naar de nieuwe materialen."
Richtlijn 3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie
Niveau A
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Bevindingen voor 3.3.1 Foutidentificatie
Contact
#10AdviesBij het leeg insturen van het formulier wordt er bij het invoerveld "Je vraag of opmerking" een foutmelding "Vul dit veld in" getoond. Deze foutmelding wordt door de browser gegenereerd met HTML 5. Deze foutmelding wordt niet goed aan de gebruiker meegedeeld. Deze foutmelding beschrijft niet waar de fout is.
3.3.2 Labels of instructies
Niveau A
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
3.3.3 Foutsuggestie
Niveau AA
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Niveau AA
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door gebruikers bedienbaar gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt ten minste één van de volgende zaken
Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Principe 4. Robuust
Richtlijn 4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen
Niveau A
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
4.1.2 Naam, rol, waarde
Niveau A
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Bevindingen voor 4.1.2 Naam, rol, waarde
Doe
#60In het onderdeel "Agenda activiteiten" staat een <iframe>-element met activiteiten. Dit <iframe>-element heeft geen title attribuut en geen toegankelijke naam.
4.1.3 Statusberichten
Niveau AA
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Opsomming van alle bevindingen
De volgende bevindingen zijn gerapporteerd op de website
Alle bevindingen
Nummer van de bevinding | Succescriterium | Pagina/document | Bevinding | Resultaat | |
---|---|---|---|---|---|
#6 | Bekijk succescriterium 1.1.1 | Algemeen | In de header van de website staat het logo met de tekst "de Bibliotheek CultuurPuntAltena." Dit logo is ook een link naar de beginpagina. Het tekstalternatief van dit logo is "Bibliotheek Altena." Dit tekstalternatief beschrijft niet alle tekst die op het logo staat. Het beschrijft ook niet waar de link naar verwijst. | Onvoldoende | |
#11 | Bekijk succescriterium 1.1.1 | Klantenservice | Op de pagina staan 6 blokken met een afbeelding, een lijst en een link. Deze afbeeldingen zijn ook een link naar dezelfde pagina als de link in het blok. Deze afbeeldingen hebben tekstalternatieven zoals "Lenen", "E-book" of "Pratende persoon." Deze tekstalternatieven beschrijven niet waar de links naar verwijzen. | Onvoldoende | |
#45 | Bekijk succescriterium 1.1.1 | Digitale Voorleestas | In het onderdeel "Kies hier een Digitale Voorleestas" staan drie afbeeldingen van de kinderboeken "De autocoureur", "Bibi gaat naar de bieb" en "Viezeltje." Deze afbeeldingen zijn ook een link naar een pdf bestand met meer informatie over de voorleestas. De voorleestassen zijn uniek per titel. Deze afbeeldingen hebben een tekstalternatief "Cover." Deze tekstalternatieven beschrijven niet goed wat er op de afbeelding staat en waar de link naar verwijst. | Onvoldoende | |
#54 | Bekijk succescriterium 1.1.1 | Dementheek | In het onderdeel "Werkgroep dementievriendelijke gemeente" staat een afbeelding van het logo "Samendementievriendelijk.nl." Deze afbeelding draagt informatie over, maar het wordt verborgen voor schermlezers. Deze afbeelding heeft geen tekstalternatief. | Onvoldoende | |
#61 | Bekijk succescriterium 1.1.1 | Ontdekken & Onderzoeken | Op de pagina staat de tekst "Met je bibliotheekpas heb je toegang tot vele bronnen voor onderzoek en verdieping. Voor leden die meer willen." Naast deze tekst staat een icoon van een boek en een vergrootglas. Deze afbeelding heeft een tekstalternatief "Logos verdiepende bronnen." Dit tekstalternatief beschrijft niet wat er op de afbeelding staat. Deze afbeelding is decoratief, maar het wordt niet verborgen voor schermlezers. | Onvoldoende | |
#72 | Bekijk succescriterium 1.1.1 | Vrijwilliger Frontoffice MFC De Werf Bibliotheek CultuurPuntAltena (PDF) | Op pagina 2 staat een afbeelding met de tekst "www.bibliotheekaltena.nl". Deze afbeelding is ook een link. Deze afbeelding is niet gemarkeerd als <Span> en niet gemarkeerd als <Link>. Dit onderdeel heeft geen tekstalternatief. | Onvoldoende | |
#74 | Bekijk succescriterium 1.1.1 | Meerjarenbeleidsplan 2023 - 2026 (PDF) | Het document is niet gecodeerd voor toetoegankelijkheid. In het document staan meerdere informatieve afbeeldingen. Bijvoorbeeld op pagina 7, 13, 14 en 25. Deze afbeeldingen zijn niet gemarkeerd als <Figure> en ze hebben geen tekstalternatief. | Onvoldoende | |
#87 | Bekijk succescriterium 1.1.1 | Dementheek | In het onderdeel "Onze collectie" staat een afbeelding van een vrouw die boeken ordent in een Dementheek. Deze afbeelding is ook een link naar de collectie over dementie. Deze afbeelding heeft een tekstalternatief "Man maakt puzzel." Dit tekstalternatief beschrijft niet de afbeelding. Het beschrijft ook niet waar de link naar verwijst. | Onvoldoende | |
#3 | Bekijk succescriterium 1.1.1 | Beginpagina | Op de pagina staan drie blokken 'Ontmoeten', 'Werk- en studieplekken' en 'Kranten en tijdschriften' met een afbeelding. Deze afbeeldingen zijn een link. De tekstalternatieven van deze links zijn:
Deze tekstalternatieven zijn lang. | Advies | |
#40 | Bekijk succescriterium 1.2.2 | Voorleesfilmpjes | In het onderdeel "De Voorleeshoek" en "Bereslim" staan filmpjes. Deze filmpjes hebben automatisch gegenereerde ondertiteling. Deze ondertitels zijn niet overal correct en lopen niet altijd synchroon met de gesproken tekst. | Onvoldoende |
Steekproef
Website
De volgende webpagina's zijn opgenomen in de steekproef:
- Beginpagina
- https://www.bibliotheekaltena.nl/home.html
- Contact
- https://www.bibliotheekaltena.nl/klantenservice/formulieren-en-bedankpaginas/contact.html
- Klantenservice
- https://www.bibliotheekaltena.nl/klantenservice.html
- Hulp bij materiaal lenen
- https://www.bibliotheekaltena.nl/klantenservice/lenen.html
- Locaties en openingstijden
- https://www.bibliotheekaltena.nl/locaties.html
- de Bibliotheek CultuurPuntAltena, Andel
- https://www.bibliotheekaltena.nl/locaties/openingstijden-vestiging.5380149.html/de-bibliotheek-cultuurpuntaltena--andel/
- Lid worden
- https://www.bibliotheekaltena.nl/word-lid-van-de-bibliotheek.html
- Uitleenreglement 2025
- https://www.bibliotheekaltena.nl/home/Footer/Uitleenreglement-2025.html
- Jeugd abonnement
- https://www.bibliotheekaltena.nl/word-lid-van-de-bibliotheek/jeugd-abonnement.html
- Voorleesfilmpjes
- https://www.bibliotheekaltena.nl/jeugd-en-jongeren/0-6/voorleesfilmpjes.html
- Digitale Voorleestas
- https://www.bibliotheekaltena.nl/jeugd-en-jongeren/0-6/voorleesfilmpjes/digitale-voorleestas.html
- Bibliotheek aan Huis
- https://www.bibliotheekaltena.nl/word-lid-van-de-bibliotheek/bibliotheekaanhuis.html
- Interview Sjanie en Joke
- https://www.bibliotheekaltena.nl/word-lid-van-de-bibliotheek/bibliotheekaanhuis/Interview-sjanie-en-joke.html
- Online leren | cursussen van de Bibliotheek
- https://www.bibliotheekaltena.nl/leer/online-cursussen.html
- Werken, studeren en printers in de Bibliotheek
- https://www.bibliotheekaltena.nl/klantenservice/werkenstuderenenprintenindebibliotheek.html
- Lees
- https://www.bibliotheekaltena.nl/lees.html
- Dementheek
- https://www.bibliotheekaltena.nl/lees/dementheek.html
- Doe
- https://www.bibliotheekaltena.nl/doe.html
- Ontdekken & Onderzoeken
- https://www.bibliotheekaltena.nl/lees/digitaal-aanbod/ontdekken-en-onderzoeken.html
- Deelbomen
- https://www.bibliotheekaltena.nl/klantenservice/deelbomen.html
- Over Ons
- https://www.bibliotheekaltena.nl/home/Footer/overons.html
- Jaarverslag 2024
- https://www.bibliotheekaltena.nl/home/jaarverslagen/jaarverslag-2024.html
- Kennis en informatie
- https://www.bibliotheekaltena.nl/home/jaarverslagen/jaarverslag-2024/kenniseninformatie.html
- Jaarverslag Raad van Toezicht 2024
- https://www.bibliotheekaltena.nl/home/jaarverslagen/jaarverslag-2024/jaarverslag-raad-van-toezicht-2024.html
Document
De volgende documenten zijn opgenomen in de steekproef:
- Meerjarenbeleidsplan 2023 - 2026 (PDF)
- https://www.bibliotheekaltena.nl/dam/Altena/Documenten/home/meerjarenbeleidsplan-definitief.pdf
- Vrijwilliger Frontoffice MFC De Werf Bibliotheek CultuurPuntAltena (PDF)
- https://www.bibliotheekaltena.nl/dam/Altena/Documenten/werkenbij/Vrijwilligers/1--functieprofiel-vrijwilliger-frontoffice-mfc-de-werf-bibliothe.pdf
Onderbouwing van de evaluatie
Webbrowsers
De volgende webbrowsers zijn gebruikt tijdens dit onderzoek:
- Google Chrome (versie 134)
- Microsoft Edge (versie 134)
- Mozilla Firefox (versie 136)
- Apple Safari (versie 18.3.1)
Software
De volgende software is gebruikt tijdens dit onderzoek:
- Adobe Acrobat Pro DC
- Colour Contrast Analyser (CCA)
- VoiceOver
- NVDA