WCAG.nl

WCAG 2.2 onderzoek

Deelonderzoek inhoud van de website Bibliotheken Mar en Fean van Stichting Bibliotheken Mar en Fean.

  • Joyce Posthumus, Stichting Bibliotheken Mar en Fean
  • Ada Luppen, WCAG.nl
  • 9 oktober 2025
  • WCAG 2.2 AA
  • Onderzoek

Downloads

Inhoudsopgave

Uitvoering

WCAG.nl is een onderzoeks- en adviesbureau gespecialiseerd in digitale toegankelijkheid. Wij voeren toegankelijkheidsonderzoek uit en bieden advies om websites en documenten optimaal toegankelijk te maken voor alle gebruikers.

WCAG.nl

Samenvatting

Dit onderzoeksrapport beschrijft in welke mate de inhoud van de website Bibliotheken Mar en Fean (https://www.bmf.nl/) van Stichting Bibliotheken Mar en Fean voldoet aan WCAG 2.2 AA. Het onderzoek is uitgevoerd volgens de evaluatiemethode WCAG-EM. Het onderzoek is afgerond op 10 oktober 2025.

Uit het onderzoek blijkt dat nog niet volledig wordt voldaan aan WCAG 2.2 AA. Op dit moment voldoet de inhoud van de website aan 18 van de 32 succescriteria. De website is over het algemeen van goede kwaliteit.

Veel onderdelen van de website zijn goed toegankelijk:

  • content heeft een logische leesvolgorde

  • tekst op de website heeft genoeg contrast

  • niet-tekstuele content heeft genoeg contrast

  • pagina’s hebben een goede paginatitel

  • taal is goed ingesteld.

Maar er zijn er ook verbeterpunten gevonden:

  • niet-tekstuele content heeft nog niet overal goede tekstalternatieven

  • filmpjes hebben nog geen goede ondertitels

  • filmpjes hebben nog geen goede audiodescriptie

  • tekst wordt nog niet overal betekenisvol in de code opgemaakt

  • links hebben nog niet overal een goede linktekst.

Zie de uitgebreide rapportage voor een overzicht van alle bevindingen. In de rapportage worden slechts voorbeelden gegeven van aangetroffen problemen. Ga bij elk probleem de hele website na en controleer of dit ook op andere plaatsen voorkomt.

Let op: Alleen de inhoud van het platform is onderzocht. Voor een volledig onderzoek is hiernaast nog een deelonderzoek van de techniek nodig.

Omdat het onderzoek uit een steekproef bestaat, kan het zijn dat een probleem niet gesignaleerd wordt. Het kan dan bij een volgend onderzoek anders worden beoordeeld. De steekproef is representatief voor alle content op het getoetste domein, inclusief eventueel genoemde deel-, sub- en andere domeinen die in de scope van dit onderzoek vallen. Het onderzoek is een momentopname. Bij het doorvoeren van verbeteringen kunnen nieuwe toegankelijkheidsproblemen ontstaan.

Versies

Rapporten met het hoogste versienummer vervangen alle eerdere versies.

VersieDatumReden voor wijzigingAuteur
1.0
10 oktober 2025
Eerste versie
Ada Luppen

Gegevens

Uitgebreide rapportage

Overzicht

In dit rapport rapporteren we over 32 van de 55 succescriteria van een deelonderzoek inhoud WCAG 2.2 AA. Bekijk hier de resultaten van het onderzoek.

  1. 11 voldoendes
  2. 14 onvoldoendes
  3. 7 niet van toepassing
  4. 23 niet getoetst

Principe 1. Waarneembaar

Richtlijn 1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content

Niveau A

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

  • Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft deze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)

  • Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)

  • Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.

  • Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.

  • CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.

  • Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 1.1.1 Niet-tekstuele content
Algemeen
  1. #1Op de website staat het logo met de tekst "de Bibliotheek. Bibliotheken Mar en Fean." Het tekstalternatief van het logo is "Bibliotheken Mar en Fean." Niet alle zichtbare tekst wordt beschreven in het tekstalternatief.

Beginpagina
  1. #4Op de pagina staat een carrousel met afbeeldingen. In de carrousel staat een afbeelding met teksten "LiteraireActiviteitenSneek.nl," en o.a. de namen van Abdelkader Benali en Anya Niewierra. Deze afbeelding is geplaatst met CSS en heeft geen tekstalternatief.

  2. #3AdviesIn het onderdeel "Volg ons op sociale media" staan iconen van Facebook, Instagram, Linkedin, TikTok en YouTube. Deze afbeeldingen zijn ook een link naar de sociale media. De tekstalternatieven van deze iconen zijn links, zoals "https://www.facebook.com/bibliothekenmarenfean" en "https://www.linkedin.com/company/marenfean/." Deze tekstalternatieven zijn lang als ze achter elkaar worden voorgelezen.

Positieve gezondheid
  1. #15In het onderdeel "Extra collecties over positieve gezondheid" staat een complexe afbeelding "Mijn positieve gezondheid." Deze afbeelding heeft geen kort tekstalternatief en geen uitgebreide beschrijving.

Sneupen in de collectie
  1. #17In de onderdelen "Nieuwe e-books" en "Nieuwe luisterboeken", in het midden van de pagina, staan pijl-iconen die een link zijn. Deze iconen zijn geplaatst met CSS en hebben geen tekstalternatief. De links hebben daardoor geen linktekst.

Jeugd | 0-6 jaar
  1. #30Op de pagina staan drie onderdelen "Boeken en onderwerp", "Boekstart" en "Voorleesfilmpjes." Boven deze teksten staan afbeeldingen die een link zijn. De tekstalternatieven van deze afbeeldingen beschrijven niet goed wat het linkdoel is. De tekstalternatieven zijn "Digitaal vaardig", "Nederlands leren" en "Voorleesfilmpjes icoon."

Organisatie
  1. #47In het onderdeel "Meerjarenbeleidsplan" staat een afbeelding met de tekst "Van waarde voor mensen. Bibliotheken Mar en Fean: van, voor én door de mienskip. Meerjarenbeleidsplan 2023-2026." Deze afbeelding is ook een link. Het tekstalternatief van deze afbeelding is "Download Meerjarenbeleidsplan." Niet alle zichtbare tekst staat in het tekstalternatief.

  2. #48In het onderdeel "ANBI-status" staat een afbeelding met de tekst "Algemeen Nut Beogende Instelling ANBI." Deze afbeelding is ook een link. Het tekstalternatief van deze afbeelding is "ANBI-formulier." Dit tekstalternatief beschrijft niet alle zichtbare tekst op de afbeelding.

  3. #56In het onderdeel "Ons jaarverslag van 2024" staat een afbeelding met de tekst "Jaarverslag 2024. Bibliotheken Mar en Fean." Deze afbeelding is ook een link. Het tekstalternatief van deze afbeelding is "Download het jaarverslag." Niet alle zichtbare tekst staat in het tekstalternatief.

Jaarverslag 2024 (PDF)
  1. #79Het document is niet gecodeerd voor toegankelijkheid. De afbeeldingen die informatie overdragen, zoals bijvoorbeeld de logo's, de handtekeningen en de kaarten met de locaties van de bibliotheken zijn niet gemarkeerd als Figure en hebben geen tekstalternatief.

Richtlijn 1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Niveau A

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld

  • Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.

  • Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.

Resultaat:

Niet van toepassing

1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Niveau A

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Positieve gezondheid
  1. #26In het onderdeel "Interview met Machteld Huber" staat een filmpje. De ondertitels van dit filmpje zijn automatisch gegenereerd en bevatten fouten. Bijvoorbeeld op 0:27 "de ruige gebieden" worden ondertiteld als "druiven gebieden", "Faeröer" wordt ondertiteld als "fleur."

Jeugd | 0-6 jaar
  1. #37In het onderdeel "Voorleesfilmpjes" staat het filmpje "Kleine IJsbeer, laat me niet alleen." Dit filmpje heeft een automatisch gegenereerde ondertiteling. Deze ondertitels zijn niet overal correct. Het hondje wordt ondertitels als "rond jij", "rond je", "pogend je", enz.

1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Niveau A

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Positieve gezondheid
  1. #27In het onderdeel "Interview met Machteld Huber" staat een filmpje. Aan het begin van dit fimpje staat een afbeelding van een medaille met de tekst "Cruquius Penning 2021". Aan het einde van dit filmpje staat een afbeelding van de achterkant van het medaille met de tekst "Gemeente Haarlemmermeer 1852." Deze teksten worden niet meegenomen in de audiodescriptie.

Jeugd | 0-6 jaar
  1. #38In het onderdeel "BoekStart" staat een filmpje. Op 0:20 staat er een tekst in beeld "Voorlezen doe je samen" en daarna de tekst "Meer tips over voorlezen? www.boekstart.nl." Deze teksten worden niet meegenomen in de audiodescriptie. Het filmpje heeft ook geen transcript.

  2. #40In het onderdeel "Voorleesfilmpjes" staat een filmpje. Aan het einde van dit filmpje staat de tekst "De Voorleeshoek." Deze tekst wordt niet meegenomen in de audiodescriptie. Het filmpje heeft ook geen transcript.

1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Niveau AA

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Niveau AA

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Positieve gezondheid
  1. #28In het onderdeel "Interview met Machteld Huber" staat een filmpje. Aan het begin van dit fimpje staat een afbeelding van een medaille met de tekst "Cruquius Penning 2021". Aan het einde van dit filmpje staat een afbeelding van de achterkant van het medaille met de tekst "Gemeente Haarlemmermeer 1852." Deze teksten worden niet meegenomen in de audiodescriptie.

Jeugd | 0-6 jaar
  1. #39In het onderdeel "BoekStart" staat een filmpje. Op 0:20 staat er een tekst in beeld "Voorlezen doe je samen" en daarna de tekst "Meer tips over voorlezen? www.boekstart.nl." Deze teksten worden niet meegenomen in de audiodescriptie.

  2. #41In het onderdeel "Voorleesfilmpjes" staat een filmpje. Aan het einde van dit filmpje staat de tekst "De Voorleeshoek." Deze tekst wordt niet meegenomen in de audiodescriptie.

Richtlijn 1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties

Niveau A

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 1.3.1 Info en relaties
Snel vinden
  1. #10Op de pagina staan alfabetisch gesorteerde lijsten van links. Deze lijsten zijn in de code niet opgemaakt als lijst.

  2. #72Op de pagina staan dikgedrukte teksten "A - D", "E-N" en "O - Z". Deze teksten hebben de functie van een kop, maar ze zijn in de code niet opgemaakt als kop.

Word lid
  1. #12In het onderdeel "Handig om te weten" staat een dikgedrukte tekst "Kaart verloren?". Deze tekst heeft de functie van een <h4> kop, maar het wordt in de code niet opgemaakt als kop.

Positieve gezondheid
  1. #29Op de pagina staan meerdere citaten, bijvoorbeeld in het onderdeel "Wat is positieve gezondheid?". Deze citaten zijn in de code niet opgemaakt als citaat.

Jezelf ontwikkelen
  1. #73In het onderdeel "Meer kennis opdoen? Ga aan de slag!" staan de teksten zoals "Maken", "Leren computeren" en "Lezen en schrijven." Deze teksten hebben de functie van een kop, maar ze zijn in de code niet opgemaakt als kop.

  2. #74In het onderdeel "Extra's" staat een tekst "Digitale bronnen." Deze tekst heeft de functie van een kop, maar het is in de code niet opgemaakt als kop.

Jeugd
  1. #32In het onderdeel "Alles op een rijtje voor jou" staan drie kopteksten "0 - 6 jaar", "6 - 12 jaar" en "12 - 18 jaar." Deze teksten zijn in de code opgemaakt als kop, maar ze hebben geen functie van een kop.

  2. #76Op de pagina staan drie links "Bereslim", "Voorleeshoek" en "Yoleo." Deze teksten hebben de functie van een kop, maar ze zijn in de code niet opgemaakt als kop.

Contact leesconsulenten
  1. #34Op de pagina staan tabellen met de contactgegevens van de leesconsulenten. Deze tabellen hebben tabelkoppen in twee richtingen. Deze tabelkoppen worden in de code niet juist gekoppeld aan de bijbehorende gegevenscellen. De scope is niet ingesteld.

Spreekuren
  1. #42Op de pagina staan dikgedrukte teksten "In Bolsward", "In Joure", "In Heerenveen" en "In Jubbega." De teksten hebben de functie van een kop, maar ze zijn in de code niet opgemaakt als kop.

  2. #43Op de pagina staan schuingedrukte teksten "Alleen op afspraak." Deze teksten hebben de functie van een kop, maar ze zijn in de code niet opgemaakt als kop.

Onderhoud tijdschriften online Bibliotheek-app
  1. #46Op de pagina staan dikgedrukte teksten:

    • "Wegens onderhoud zijn er vanaf 15 t/m 18 september 2025 tijdelijk geen tijdschriften te leen in de online Bibliotheek-app."

    • "Wat merk je van het onderhoud?"

    • "Waarom is dit onderhoud nodig?".

    Deze teksten hebben de functie van een kop, maar ze zijn in de code niet opgemaakt als kop.

Organisatie
  1. #55In het onderdeel "Meerjarenbeleidsplan" en "Ons jaarverslag van 2024" staan twee citaten. De citaten zijn in de code niet opgemaakt als citaat.

  2. #78AdviesOp de pagina staat een onderdeel "Ons managementteam". De koppenstructuur in dit onderdeel is niet logisch. De eerste kop "Ons management team" is een <h3>, de volgende kop "De directie" is een <h4>, maar de volgende koptekst "Rixt Heegsma" is weer een <h3>.

Vacatures: Werken bij Bibliotheken Mar en Fean
  1. #49Op de pagina staan dikgedrukte teksten "Wij zijn wij?" en "Werken bij ons?". Deze teksten hebben de functie van een kop, maar ze zijn in de code niet opgemaakt als kop.

Jaarverslag 2024 (PDF)
  1. #68Het document is niet gecodeerd voor toegankelijkheid. De elementen zoals koppen, tekst, lijsten, tabellen, afbeeldingen, artefacten en de inhoudsopgave zijn niet gemarkeerd.

  2. #69Het document heeft geen PDF/UA-identificatiecode.

Uitleenreglement Bibliotheken Mar en Fean (PDF)
  1. #60De lettertype is niet ingesloten.

  2. #63Het document heeft geen PDF/UA-identificatiecode.

  3. #80Op de pagina staat een dikgedrukte tekst "Uitleenreglement Bibliotheken Mar en Fean." Deze tekst heeft de functie van een <H1> kop, maar het wordt niet gemarkeerd als kop.

  4. #81In het document staan dikgedrukte teksten zoals "Artikel 1: TOEGANKELIJKHEID" en "Artikel 2: TARIEVEN". Deze teksten hebben de functie van een <H2> kop, maar ze worden niet gemarkeerd als kop.

  5. #82In het onderdeel "Artikel 4: BIBLIOTHEEKPAS" staat een lijst. De tekst van het punt 3 loopt door naar de pagina 2. Deze tekst wordt gemarkeerd als een aparte lijst, maar het hoort bij de lijst-tag van het punt 3.

  6. #83Op pagina 4 staat een link "www.bmf.nl". Deze link wordt gemarkeerd als 5 links. Twee van deze links hebben ook geen linktekst. Het zijn twee spaties die achter de link staan.

1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Niveau A

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Jaarverslag 2024 (PDF)
  1. #66Document is niet gecodeerd voor toegankelijkheid. Leesvolgorde van een schermlezer is niet ingesteld.

1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Niveau A

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

1.3.4 Weergavestand

Niveau AA

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
1.3.5 Identificeer het doel van de input

Niveau AA

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer

  • Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en

  • De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Contact
  1. #7Op de pagina staan invoervelden "Naam" en "E-mail." Deze invoervelden hebben geen autocomplete-attribuut.

Richtlijn 1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur

Niveau A

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

1.4.2 Geluidsbediening

Niveau A

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

1.4.3 Contrast (minimum)

Niveau AA

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen

  • Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;

  • Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.

  • Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitleenreglement Bibliotheken Mar en Fean (PDF)
  1. #62Op pagina 1 staat een oranje tekst "Uitleenreglement Bibliotheken Mar en Fean." Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,8:1 gemeten (#EC7C2F op #FFFFFF).

1.4.4 Herschalen van tekst

Niveau AA

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Niveau AA

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen

  • Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;

  • Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.

Resultaat:

Niet van toepassing

1.4.10 Reflow

Niveau AA

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor

  • Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;

  • Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels;

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Resultaat:

Voldoende

1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Niveau AA

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren

  • Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;

  • Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.

Resultaat:

Voldoende

1.4.12 Tekstafstand

Niveau AA

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen

  • Regelhoogte (regelafstand) naar ten minste 1,5 keer de lettergrootte;

  • Afstand tussen alinea's naar ten minste 2 keer de lettergrootte;

  • Letterafstand (spatiëren van letters) naar ten minste 0,12 keer de lettergrootte;

  • Spatiëren van woorden naar ten minste 0,16 keer de lettergrootte.

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze eigenschappen voor tekststijl in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
1.4.13 Content bij hover of focus

Niveau AA

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken

  • Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;

  • Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;

  • Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en is niet aangepast door de auteur.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.

Principe 2. Bedienbaar

Richtlijn 2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord

Niveau A

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
2.1.2 Geen toetsenbordval

Niveau A

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

2.1.4 Enkel teken sneltoetsen

Niveau A

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken

  • Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;

  • Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijv. Ctrl, Alt, enz.);

  • Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.

Resultaat:

Niet van toepassing

Richtlijn 2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar

Niveau A

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken

  • Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of

  • Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of

  • Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of

  • Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of

  • Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of

  • 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Niveau A

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken

  • Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en

  • Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.

Resultaat:

Voldoende

Richtlijn 2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Niveau A

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Richtlijn 2.4 Navigeerbaar

2.4.1 Blokken omzeilen

Niveau A

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
2.4.2 Paginatitel

Niveau A

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 2.4.2 Paginatitel
Jaarverslag 2024 (PDF)
  1. #64Titel is niet ingesteld in de eigenschappen van het document.

Uitleenreglement Bibliotheken Mar en Fean (PDF)
  1. #59Titel is niet ingesteld in de eigenschappen van het document.

2.4.3 Focus volgorde

Niveau A

Als in webpagina's sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
2.4.4 Linkdoel (in context)

Niveau A

Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis kan hebben voor gebruikers in het algemeen.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 2.4.4 Linkdoel (in context)
Beginpagina
  1. #5Op de pagina staat een carrousel met een deel "20 jaar Stichting LAS: dat vieren we met een uitbundig Sneeker Leesfeest!". In dit deel staat een link "Kom jij ook?". Het linkdoel is niet duidelijk af te leiden uit de linktekst of de linktekst samen met de context van de link.

  2. #6Op de pagina staat een carrousel met een deel "Vacature: vrijwilliger Maakplaats Heerenveen". In dit deel staat een link "Meer informatie". Het linkdoel is niet duidelijk af te leiden uit de linktekst of de linktekst samen met de context van de link.

  3. #71In het onderdeel "Bibliotheek aan huis" en "Informatiepunt Digitale Overheid" staan twee links "Meer informatie." Het linkdoel is niet duidelijk af te leiden uit de linktekst of de linktekst samen met de context van de link.

Inspiratie
  1. #23Op de pagina staan de links "Lees meer", "Naar het overzicht" en meerdere links "naar de pagina." Het linkdoel is niet duidelijk af te leiden uit deze linkteksten samen met de door software bepaalde context van deze links.

Positieve gezondheid
  1. #25Op de pagina staan meerdere links met de tekst "Lees de hele tekst." Het linkdoel is niet duidelijk af te leiden uit de linktekst of de linktekst samen met de doorsoftware bepaalde context van deze links.

Jeugd
  1. #36In het onderdeel "Instagram" staan twee links "0 tot 6 jaar" en "10 - 18 jaar." Het linkdoel is niet duidelijk af te leiden uit allen deze linkteksten samen met de door software bepaalde context van de links.

Contact leesconsulenten
  1. #35Op de pagina staan tabellen met de contactgegevens van de leesconsulenten. In de kolom "Contact" staan veel links "e-mail." Het linkdoel is niet duidelijk af te leiden uit deze links.

Spreekuren
  1. #44In het onderdeel "Digitaal Café en Seniorenweb" staat een link "Lees hier meer over." Het linkdoel is niet duidelijk af te leiden uit de linktekst of de linktekst samen met de context van de link.

Vacatures: Werken bij Bibliotheken Mar en Fean
  1. #51In het onderdeel "Vacature: vrijwilliger Maakplaats Heerenveen" staat een link "Meer informatie. " Het linkdoel is niet duidelijk af te leiden uit de linktekst of de linktekst samen met de context van de link.

2.4.5 Meerdere manieren

Niveau AA

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
2.4.6 Koppen en labels

Niveau AA

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 2.4.6 Koppen en labels
Word lid
  1. #13Op de pagina staat een <h3> kop "Kies uit een van onze abonnementen." Deze kop heeft geen content zoals tekst of een kop van een niveau lager. De volgende koptekst "Maak kennis" is ook een <h3>.

  2. #14Op de pagina staat een <h3> kop "Uw bibliotheekpas." Deze kop heeft geen content zoals tekst of een kop van een niveau lager. De afbeelding onder de koptekst heeft geen tekstalternatief en er staat verder geen beschrijving over de bibliotheekpas.

Inspiratie
  1. #20Op de pagina staan twee <h3> koppen "Speciale collecties in je bibliotheek" en "Ontdek wat je allemaal kan." Deze koppen hebben geen content zoals tekst of een kop van een niveau lager. De volgende koppen "Positieve gezondheid" en "Digitale Bronnen" zijn ook een <h3>.

Positieve gezondheid
  1. #21Op de pagina staan <h3> koppen "Lichaamsfuncties", "Mentaal welbevinden", "Zingeving", "Kwaliteit van het leven", "Meedoen" en "Dagelijks functioneren." Deze koppen hebben geen content zoals tekst of een kop van een niveau lager. De volgende koppen zijn ook een <h3>.

Sneupen in de collectie
  1. #22Op de pagina staan <h3> koppen "Uitgelicht", "Nog meer boekentips" en "Lees of luister ook eens bij de online Bibliotheek." Deze koppen hebben geen content zoals tekst of een kop van een niveau lager. De volgende kopteksten zijn ook een <h3>.

Jeugd
  1. #33In het onderdeel "Alles op een rijtje voor jou" staan drie kopteksten "0 - 6 jaar", "6 - 12 jaar" en "12 - 18 jaar." Deze kopteksten hebben geen content zoals tekst of een kop van een niveau lager

Jeugd | 0-6 jaar
  1. #70In het onderdeel "BoekStart" en "Voorleesfilmpjes" staan twee filmpjes. Deze filmpjes zijn geplaatst met een iframe-element. De titels van deze iframes zijn "Video." Deze titels beschrijven deze filmpjes niet goed genoeg.

Spreekuren
  1. #45Op de pagina staat een <h3> kop "Overige spreekuren." Deze koptekst heeft geen content zoals tekst of een kop van een niveau lager. De volgende koptekst "Inloopspreekuur gebiedsteam Súdwest-Fryslân" is ook een <h3>.

Vacatures: Werken bij Bibliotheken Mar en Fean
  1. #52Op de pagina staat een <h3> kop "Contactpersonen per gemeente." Deze koptekst heeft geen content zoals tekst of een kop van een niveau lager. De volgende koptekst "De Fryske Marren" is ook <h3>.

2.4.7 Focus zichtbaar

Niveau AA

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
2.4.11 Focus niet bedekt (minimum)

Niveau AA

Wanneer een component van de gebruikersinterface de toetsenbordfocus krijgt, wordt die component niet volledig bedekt door de content die door de auteur is gecreëerd.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.

Richtlijn 2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren

Niveau A

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
2.5.2 Aanwijzerannulering

Niveau A

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken

  • Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;

  • Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;

  • Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;

  • Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
2.5.3 Label in naam

Niveau A

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 2.5.3 Label in naam
Algemeen
  1. #2Op de website staat het logo met de tekst "de Bibliotheek. Bibliotheken Mar en Fean." Deze afbeelding is ook een link. De toegankelijke naam "Bibliotheken Mar en Fean" bevat niet alle zichtbare tekst.

Jeugd | 0-6 jaar
  1. #31Op de pagina staan drie onderdelen "Boeken en onderwerp", "BoekStart" en "Voorleesfilmpjes." Boven deze teksten staan afbeeldingen die een link zijn. De toegankelijke namen "Digitaal vaardig" en "Nederlands leren" bevatten niet alle zichtbare tekst "Boeken en onderwerp" en "BoekStart."

Organisatie
  1. #53In het onderdeel "Meerjarenbeleidsplan" staat een afbeelding met de tekst "Van waarde voor mensen. Bibliotheken Mar en Fean: van, voor én door de mienskip. Meerjarenbeleidsplan 2023-2026." Deze afbeelding is ook een link. De toegankelijke naam van deze link is "Download Meerjarenbeleidsplan." Niet alle zichtbare tekst wordt vermeld in de toegankelijke naam.

  2. #54In het onderdeel "ANBI-status" staat een afbeelding met de tekst "Algemeen Nut Beogende Instelling ANBI." Deze afbeelding is ook een link. De toegankelijke naam van deze link is "ANBI-formulier." De toegankelijke naam bevat niet alle zichtbare tekst op de afbeelding.

  3. #57In het onderdeel "Ons jaarverslag van 2024" staat een afbeelding met de tekst "Jaarverslag 2024. Bibliotheken Mar en Fean." Deze afbeelding is ook een link. De toegankelijke naam van deze link is "Download het jaarverslag." Niet alle zichtbare tekst wordt vermeld in de toegankelijke naam.

2.5.4 Bewegingsactivering

Niveau A

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer

  • Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;

  • Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
2.5.7 Sleepbewegingen

Niveau AA

Alle functionaliteit die voor de bediening gebruik maakt van een sleepbeweging, kan ook worden bediend met een enkele aanwijzer zonder dat een sleepbeweging nodig is, tenzij slepen essentieel is of de functionaliteit wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
2.5.8 Grootte van het aanwijsgebied (minimum)

Niveau AA

De grootte van het aanwijsgebied voor aanwijzerinvoer is ten minste 24 bij 24 CSS pixels, behalve in de volgende gevallen

  • Afstand: Te kleine aanwijsgebieden (minder dan 24 bij 24 CSS-pixels) zijn gepositioneerd zodat als een cirkel met een diameter van 24 CSS-pixels wordt gecentreerd op het begrenzingskader van elk aanwijsgebied, de cirkels geen ander aanwijsgebied of de cirkel voor een ander te klein aanwijsgebied overlappen.

  • Gelijkwaardig: De functie kan worden bereikt via een ander bedieningselement op dezelfde pagina dat aan dit criterium voldoet.

  • Inline: Het aanwijsgebied bevindt zich in een zin of de grootte ervan wordt op een andere manier beperkt door de regelhoogte van tekst die geen deel uitmaakt van het aanwijsgebied.

  • Bepaald door user agent: De grootte van het aanwijsgebied wordt bepaald door de user agent en is niet aangepast door de auteur.

  • Essentieel: Een specifieke weergave van het aanwijsgebied is essentieel of is wettelijk vereist voor de betreffende informatie.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.

Principe 3. Begrijpelijk

Richtlijn 3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina

Niveau A

De standaard menselijke taal van diverse webpagina's kan door software bepaald worden.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 3.1.1 Taal van de pagina
Jaarverslag 2024 (PDF)
  1. #65Taal is niet aangegeven in de eigenschappen in de eigenschappen van het document.

3.1.2 Taal van onderdelen

Niveau AA

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Richtlijn 3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus

Niveau A

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
3.2.2 Bij input

Niveau A

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
3.2.3 Consistente navigatie

Niveau AA

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
3.2.4 Consistente identificatie

Niveau AA

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

3.2.6 Consistente hulp

Niveau A

Als een webpagina een van de volgende hulpmechanismen bevat, en die mechanismes op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's worden herhaald, dan komen ze in dezelfde relatieve volgorde voor ten opzichte van andere paginacontent, tenzij een wijziging wordt geïnitieerd door de gebruiker

  • Menselijke contactgegevens;

  • Menselijk contactmechanisme;

  • Zelfhulpoptie;

  • Een volledig geautomatiseerd contactmechanisme.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.

Richtlijn 3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie

Niveau A

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

3.3.2 Labels of instructies

Niveau A

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

3.3.3 Foutsuggestie

Niveau AA

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Niveau AA

Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door gebruikers bedienbaar gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt ten minste één van de volgende zaken

  • Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.

  • Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.

  • Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Resultaat:

Niet van toepassing

3.3.7 Overbodige invoer

Niveau A

Informatie die eerder is ingevoerd door of aangeboden aan de gebruiker en opnieuw moet worden ingevoerd tijdens hetzelfde proces is

  • automatisch ingevuld, of

  • beschikbeschikbaar voor de gebruiker om te selecteren.

  • Behalve wanneer: opnieuw invoeren van de informatie essentieel is, de informatie nodig is om de security van de content te waarborgen, of eerder ingevoerde informatie niet langer geldig is.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
3.3.8 Toegankelijke authenticatie (minimum)

Niveau AA

Een cognitieve functietest (zoals het onthouden van een wachtwoord of het oplossen van een puzzel) is bij geen enkele stap van een authenticatie proces verplicht, tenzij die stap ten minste een van de volgende opties biedt

  • Alternatief: Een andere authenticatiemethode die niet afhankelijk is van een cognitieve functietest.

  • Mechanisme: Er is een mechanisme beschikbaar om de gebruiker te helpen bij het voltooien van de cognitieve functietest.

  • Objectherkenning: De cognitieve functietest is gericht op het herkennen van objecten.

  • Persoonlijke content: De cognitieve functietest is gericht op het identificeren van niet-tekstuele content die de gebruiker aan de website heeft verstrekt.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.

Principe 4. Robuust

Richtlijn 4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (verouderd en verwijderd)
Dit criterium werd oorspronkelijk aangenomen om problemen aan te pakken die hulptechnologie had bij het direct parsen van HTML Hulptechnologie hoeft HTML niet meer rechtstreeks te parsen. Als gevolg hiervan bestaan deze problemen niet meer of worden ze opgevangen door andere criteria. Dit criterium heeft geen nut meer en is verwijderd.
4.1.2 Naam, rol, waarde

Niveau A

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Resultaat:

Onvoldoende

Bevindingen voor 4.1.2 Naam, rol, waarde
Sneupen in de collectie
  1. #18In het onderdeel "Nieuwe e-books" en "Nieuwe luisterboeken" staan pijl-iconen die een link zijn. Deze iconen zijn geplaatst met CSS en hebben geen tekstalternatief. De links hebben daardoor geen linktekst en geen toegankelijke naam.

Jaarverslag 2024 (PDF)
  1. #67Op pagina 3 staat de inhoudsopgave. De links van de inhoudsopgave hebben geen alternatieve tekst.

Uitleenreglement Bibliotheken Mar en Fean (PDF)
  1. #61Op pagina 4 staat een link "www.bmf.nl." Deze link heeft geen alternatieve beschrijving voor koppelingen.

    Deze link bestaat uit 5 link markeringen. Twee laatste links (spaties) hebben ook geen linktekst.

4.1.3 Statusberichten

Niveau AA

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Resultaat:

Niet getoetst

Dit succescriterium is niet getoetst omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.

Opsomming van alle bevindingen

De volgende bevindingen zijn gerapporteerd op de website

Alle bevindingen

Nummer van de bevinding
Succescriterium
Pagina/document
Bevinding
Resultaat
#1Bekijk succescriterium 1.1.1Algemeen

Op de website staat het logo met de tekst "de Bibliotheek. Bibliotheken Mar en Fean." Het tekstalternatief van het logo is "Bibliotheken Mar en Fean." Niet alle zichtbare tekst wordt beschreven in het tekstalternatief.

Onvoldoende
#4Bekijk succescriterium 1.1.1Beginpagina

Op de pagina staat een carrousel met afbeeldingen. In de carrousel staat een afbeelding met teksten "LiteraireActiviteitenSneek.nl," en o.a. de namen van Abdelkader Benali en Anya Niewierra. Deze afbeelding is geplaatst met CSS en heeft geen tekstalternatief.

Onvoldoende
#15Bekijk succescriterium 1.1.1Positieve gezondheid

In het onderdeel "Extra collecties over positieve gezondheid" staat een complexe afbeelding "Mijn positieve gezondheid." Deze afbeelding heeft geen kort tekstalternatief en geen uitgebreide beschrijving.

Onvoldoende
#17Bekijk succescriterium 1.1.1Sneupen in de collectie

In de onderdelen "Nieuwe e-books" en "Nieuwe luisterboeken", in het midden van de pagina, staan pijl-iconen die een link zijn. Deze iconen zijn geplaatst met CSS en hebben geen tekstalternatief. De links hebben daardoor geen linktekst.

Onvoldoende
#30Bekijk succescriterium 1.1.1Jeugd | 0-6 jaar

Op de pagina staan drie onderdelen "Boeken en onderwerp", "Boekstart" en "Voorleesfilmpjes." Boven deze teksten staan afbeeldingen die een link zijn. De tekstalternatieven van deze afbeeldingen beschrijven niet goed wat het linkdoel is. De tekstalternatieven zijn "Digitaal vaardig", "Nederlands leren" en "Voorleesfilmpjes icoon."

Onvoldoende
#47Bekijk succescriterium 1.1.1Organisatie

In het onderdeel "Meerjarenbeleidsplan" staat een afbeelding met de tekst "Van waarde voor mensen. Bibliotheken Mar en Fean: van, voor én door de mienskip. Meerjarenbeleidsplan 2023-2026." Deze afbeelding is ook een link. Het tekstalternatief van deze afbeelding is "Download Meerjarenbeleidsplan." Niet alle zichtbare tekst staat in het tekstalternatief.

Onvoldoende
#48Bekijk succescriterium 1.1.1Organisatie

In het onderdeel "ANBI-status" staat een afbeelding met de tekst "Algemeen Nut Beogende Instelling ANBI." Deze afbeelding is ook een link. Het tekstalternatief van deze afbeelding is "ANBI-formulier." Dit tekstalternatief beschrijft niet alle zichtbare tekst op de afbeelding.

Onvoldoende
#56Bekijk succescriterium 1.1.1Organisatie

In het onderdeel "Ons jaarverslag van 2024" staat een afbeelding met de tekst "Jaarverslag 2024. Bibliotheken Mar en Fean." Deze afbeelding is ook een link. Het tekstalternatief van deze afbeelding is "Download het jaarverslag." Niet alle zichtbare tekst staat in het tekstalternatief.

Onvoldoende
#79Bekijk succescriterium 1.1.1Jaarverslag 2024 (PDF)

Het document is niet gecodeerd voor toegankelijkheid. De afbeeldingen die informatie overdragen, zoals bijvoorbeeld de logo's, de handtekeningen en de kaarten met de locaties van de bibliotheken zijn niet gemarkeerd als Figure en hebben geen tekstalternatief.

Onvoldoende
#3Bekijk succescriterium 1.1.1Beginpagina

In het onderdeel "Volg ons op sociale media" staan iconen van Facebook, Instagram, Linkedin, TikTok en YouTube. Deze afbeeldingen zijn ook een link naar de sociale media. De tekstalternatieven van deze iconen zijn links, zoals "https://www.facebook.com/bibliothekenmarenfean" en "https://www.linkedin.com/company/marenfean/." Deze tekstalternatieven zijn lang als ze achter elkaar worden voorgelezen.

Advies

Steekproef

Document

De volgende documenten zijn opgenomen in de steekproef:

Jaarverslag 2024 (PDF)
https://www.bmf.nl/dam/bestanden/mef25-01-jaarverslag2024digitaalenkelv5.pdf
Uitleenreglement Bibliotheken Mar en Fean (PDF)
https://www.bmf.nl/dam/bestanden/uitleenreglement-bibliotheken-mar-en-fean-v-2024-mei.pdf

Technologieën

De volgende webtechnologieën worden gebruikt:

Onderbouwing van de evaluatie

Webbrowsers


De volgende webbrowsers zijn gebruikt tijdens dit onderzoek:

  • Google Chrome (versie 141)

  • Microsoft Edge (versie 141)

  • Mozilla Firefox (versie 143)

  • Apple Safari (versie 18.5)

Software


De volgende software is gebruikt tijdens dit onderzoek:

  • Adobe Acrobat Pro DC

  • PAC 2024

  • Colour Contrast Analyser (CCA)

  • VoiceOver

  • NVDA

accessa